8688 nowych podatników i blisko 13 mln zł dodatkowych pieniędzy w budżecie miasta – to efekt tegorocznej kampanii informacyjno-promocyjnej, zachęcającej mieszkańców Krakowa do płacenia podatków w naszym mieście. Wyniki akcji podatkowej podsumował w środę (17 września) Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider.
Szacuje się, że w Krakowie mieszka ok. 150 000 osób płacących podatki poza stolicą Małopolski. 1 osoba płacąca podatek PIT to korzyść dla budżetu Krakowa rzędu około 1500 zł. W latach 2013 - 2014 przybyło 8 688 osób płacących podatki w Krakowie (wzrost o 1,57%). Najwięcej podatników zarejestrowało się Krakowie z Dzielnicy II Grzegórzki – 1178, IV Prądnik Biały – 891, XII Podgórze – 669 oraz XVIII Nowa Huta – 623. Największy procentowy wzrost liczby podatników w stosunku do liczby mieszkańców zanotowano w Dzielnicach: II Grzegórzki (wzrost o 4,87%), VI Bronowice (wzrost o 2,86%), XIV Czyżyny – (wzrost o 2,52%).
W sumie, w latach 2012 – 2014, liczba nowych podatników wzrosła o 22 448 osób (wzrost o 3,71%). Kwota wpływów do budżetu to ok. 33, 5 mln zł.
W tegorocznej edycji kampanii informacyjno-promocyjnej, związanej z zachęcaniem mieszkańców Krakowa do płacenia podatków w naszym mieście, pojawiło się w przestrzeni miejskiej 100 billboardów, 25 citylightów oraz 1000 plakatów. Akcja reklamowa prowadzona była również w internecie oraz w mediach społecznościowych – wykorzystano profile Kraków.pl i Dialog Społeczny w Krakowie. Dodatkowo, przez cały czas trwania kampanii, aktywna była tematyczna zakładka na miejskiej stronie internetowej (www.krakow.pl/podatki) zawierająca szczegółowe informacje dotyczące tego co zrobić, by móc odprowadzać podatek w Krakowie oraz dane kontaktowe krakowskich urzędów skarbowych. Kampania realizowana była w drugiej połowie kwietnia – bezpośrednio przed ostatecznym terminem składania rozliczeń podatkowych PIT.
Tegoroczna kampania realizowana była w oparciu o dwie wzajemnie uzupełniające się idee: zachętę do rozliczania się z podatku PIT na terenie Krakowa oraz zachętę do zaangażowania się w opracowanie projektu budżetu obywatelskiego (hasła: „Płać i decyduj"/„Decyduj, to się opłaca"). Ich współzależność wynika stąd, że wyższe wpływy do budżetu miasta z tytułu odprowadzanego podatku od osób fizycznych stwarzają szansę na to, aby w przyszłości zwiększała się pula środków wydatkowanych w formule budżetu obywatelskiego.
Warto dodać, że tegoroczna akcja informacyjno-promocyjna zachęcająca do rozliczania się z podatku PIT na terenie Krakowa to już trzecia kampania realizowana przez miasto – w 2012 r. była prowadzona pod hasłem „Kraków – tu płacę podatki", a motywem przewodnim akcji w 2013 r. było hasło: „Ulokuj swój podatek w Krakowie".
Koncepcję graficzną tegorocznej kampanii opracowała agencja kreatywna ADHEADS sp. z o.o., a za jej realizację odpowiada MYLED sp. z o.o.