górne tło

Mieszkańcy Czyżyn przepytali Prezydenta [zdjęcia]

O przyszłości pasa startowego w Czyżynach, zieleni i przywróceniu na dawnej trasie autobusu 142, a także o innych lokalnych problemach, rozmawiali z Prezydentem Krakowa i reprezentantami Urzędu Miasta, mieszkańcy i radni Czyżyn. Spotkanie trwało ponad dwie godziny i dla części z tych spraw udało się znaleźć rozwiązanie. – Proszę patrzeć na nas, jak na Krakusów, a nie odległą Nową Hutę – apelował mieszkaniec. – Tak właśnie patrzę – odpowiedział Prezydent Jacek Majchrowski.

Spotkanie odbyło się wczoraj w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 14 na os. Dywizjonu 303. Najwięcej pytań i kontrowersji budziła budowa nowego osiedla w rejonie pasa startowego w Czyżynach. Mieszkańcy i Radni Dzielnicy XIV Czyżyny zwrócili uwagę, że tak duża inwestycja powstaje bez odpowiedniego połączenia komunikacyjnego i infrastruktury: - Nasze przedszkola i żłobki są już przepełnione, a tutaj wprowadzi się kilkaset nowych osób. Potrzebna jest też sprawna komunikacja i miejsca parkingowe, bo deweloper za chwilę zostawi nas tym problemem – mówił Wojciech Krzysztonek, Przewodniczący Rady Dzielnicy XIV Czyżyny.

Mieszkańcy zwrócili też uwagę, że zabytkowy pas startowy jest częściowo zasypany ziemią i służy jako dojazd do inwestycji. Urzędnicy zapowiedzieli kontrolę terenu. Zgodnie z wcześniejszą decyzją, hałdy ziemi powinny być usunięte do końca października.

- W sprawie poprowadzenia drogi dojazdowej do osiedla, zaproponowaliśmy deweloperowi wykup części działki, ale wcześniej musiałby dokonać podziału nieruchomości. Nie wyraził na to zgody – mówiła Marta Witkowicz, dyrektor Wydziału Skarbu Urzędu Miasta Krakowa.

- Mimo, że przez wiele lat walczyliśmy o teren wchodzący w skład pasa startowego, aby pozostał w gestii gminy, to jednak ostatecznie sądownie został zwrócony poprzednim właścicielom, którzy z kolei sprzedali go deweloperowi. Nowy właściciel terenu spełnił warunki ustawowe i nie mogliśmy odmówić wydania warunków zabudowy. W przeciwnym razie czekałaby nas rozprawa sądowa i koszty – dodał Prezydent Jacek Majchrowski.

Jak poinformował Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT, rozwiązanie mogłoby przynieść skorzystanie z tzw. „specustawy" ZRID, która pozwala na wywłaszczenie i poprowadzenie drogi, z odszkodowaniem dla właściciela terenu. – Wstępnie ustaliliśmy też, że w tym trybie, termin realizacji tej inwestycji przypadnie na lata 2015-2016 – powiedział dyrektor Jerzy Marcinko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Mieszkańcy Czyżyn zgłosili także, że firma, która zajmuje się pielęgnacją zieleni w ich dzielnicy, robi to w niewłaściwy sposób: - Po koszeniu trawy, pobliskie drzewa są okaleczone i usychają – powiedział mieszkaniec.

- Firma ta została wyłoniona w przetargu, zresztą pochodzi z Nowej Huty. Nie jest to pierwsza skarga na jej pracę, dlatego rozwiążemy z nią umowę – odparł Prezydent.

Jak zapewniła Marta Witkowicz, dyrektor Wydziału Skarbu, wbrew powszechnej opinii, Kraków ma coraz więcej terenów zielonych. W ciągu ostatnich 10 lat gmina wykupiła dodatkowo 20 ha obszarów zielonych, za kwotę 30 mln zł, w tym w drodze wykupu ok. 10,5 mln zł, a 20 mln w drodze zamiany.
- Tak powstaną m.in. nowe parki – Duchacki, przy ul. Borsuczej i planowane Park Rzeczny Drwinka i Bieżanów Północ-Południe. Zielone tereny nie kurczą się, ale powiększają, a w Nowej Hucie jest ich najwięcej – mówiła dyrektor Witkowicz.


Wśród zgłaszanych problemów pojawił się też postulat przywrócenia na „starą" trasę autobusu 142, który – jak podkreślali mieszkańcy – jako jedyny bezpośrednio dowoził pasażerów miedzy dwoma cmentarzami – w Grębałowie i Batowicach. – Było to niezbędne połączenie dla wielu starszych osób. Zależy nam na jego przywróceniu, nawet w długich odstępach czasu, np. co godzinę, półtorej – apelował radny Dzielnicy XIV.
Prezydent przyznał, że nie był entuzjastą remarszrutyzacji, ale przepisy wyraźnie mówią, że takie badania i zmiany w komunikacji, powinny odbywać się co 10-12 lat. Kraków przystąpił do nich po 12 latach: - Wiem, że wielu mieszkańców z tych zmian jest niezadowolonych, bo przyzwyczaili się do dawnych linii. Mogę obiecać, że parę linii, w tym 142, od nowego rozkładu jazdy, zostanie przywrócona do dawnego obiegu, albo z niewielkimi zmianami – obiecał Prezydent.

Przewodniczący Rady Dzielnicy XIV przypomniał tez o ważnej dla dzielnicy inwestycji – budowie basenu przy Szkole Podstawowej nr 155. Na razie jednak ruszyła budowa innego krytego basenu w Nowej Hucie, przy ZSOS nr 1 na os. Handlowym. Zakończenie budowy planuje się na 2016 rok.