górne tło

Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XX wieku i współczesne

NAJNOWSZY PLAN STOŁ. KRÓL. MIASTA KRAKOWA - 1916 r.

Historyczne widoki i plany Krakowa - Plany z XX wieku i współczesne

Obraz Wielkiego Krakowa ostatecznie ukształtowanego po przyłączeniu w 1915 r. miasta Podgórza. Powierzchnia miasta wzrosła z prawie 7 km2 w 1909 r. do 46,9 km2 (ówczesna Warszawa: 32,7 km2). Niebawem, w 1917 r., miasto zakupi Las Wolski ze Skałkami Panieńskimi, co ustabilizuje wielkość terytorium Krakowa na poziomie 47,3 km2. Obok 8 istniejących dzielnic: (Śródmieście, Zamek, Nowy Świat, Piasek, Kleparz, Wesoła, Stradom i Kazimierz), powstało kolejnych 14, obejmujących przyłączone tereny. Na planie przy al. 3 Maja tor wyścigowy - nowoczesny hipodrom z trybunami na 10 tys. widzów, wybudowany w początku lat 90. XIX wieku - z tego miejsca wystartował w 1910 r. po raz pierwszy w Krakowie aeroplan. Od 1922 r. będzie tu boisko "Jutrzenki". Na prawym brzegu Wisły, na Ludwinowie, fragment projektowanego kanału spławnego, a na wysokości Płaszowa projektowany port rzeczny. Wiedeńska ustawa o drogach wodnych z 1901 r. przewidywała budowę kanału Dunaj - Wisła. Zaprojektowano więc przekop Wisły od zakola poniżej Pychowic do ujścia Wilgi i urządzenie portu w starym łożysku Wisły u ujścia Rudawy. Jednocześnie inny projekt przewidywał utworzenie portu w Płaszowie. Zamierzenia te nie wyszły poza sferę projektów (obecny port rzeczny i stocznia w Płaszowie znajdują się w dawnym korycie Wisły).

Reprodukcja ze zbiorów Archiwum Państwowego w Krakowie.

Powrót