Czy przyszłość transportu w Krakowie będzie elektryczna? Zastanawiali się nad tym eksperci i przedstawiciele biznesu podczas wtorkowej (18 września) konferencji w Magistracie. Wydarzenie jest elementem Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz projektu Kraków Mobilny.
Zaprezentowanie doświadczeń w zakresie przygotowania i wdrażania programów na rzecz e-mobilności w dużych miastach i przeniesienie ich na krakowski grunt to cele międzynarodowej konferencji pt. „Czy przyszłość mobilności w Krakowie będzie elektryczna?", która we wtorek, 18 września, odbyła się w Magistracie. „Przystępując latem do projektu Kraków Mobilny zadeklarowaliśmy, że chcemy być miastem przyjaznym e-pojazdom. Czerpiąc z doświadczeń innych, musimy się zastanowić, jakie konkretne rozwiązania wprowadzić w życie, by ekologiczne technologie cieszyły się większym zainteresowaniem mieszkańców" – mówił podczas otwarcia konferencji Wiesław Starowicz, Doradca Prezydenta Krakowa ds. gospodarki miejskiej. Zaznaczył, że Kraków rozważa różne metody wsparcia dla elektrycznej mobilności, choćby preferencje przy korzystaniu z buspasów. „Na dziś to są jedynie rozważania, które chcemy poddać pod dyskusję. W wielu przypadkach hamulcem przy wprowadzaniu ułatwień dla osób korzystających z samochodów elektrycznych czy hybrydowych są nieprecyzyjne ustawy lub ich brak. Dlatego będziemy zabiegać o zmiany w prawie, które ułatwią wdrażanie e-mobilności" – mówił Wiesław Starowicz.
O zaletach pojazdów na prąd przekonywał Rafał Serafin, Prezes Fundacji Partnerstwo dla Środowiska - współorganizatora konferencji. „E-pojazdy to niemal same zalety. Jedynym minusem jest ich cena. Stąd zaproszenie do naszego przedsięwzięcia firm i koncernów samochodowych, realizujących projekty w zakresie aut na prąd" – mówił prezes Serafin.
Swoimi doświadczeniami w zakresie elektrycznej mobilności dzielili się przedstawiciele miast i rządowych agend z Francji. Ten kraj jest jednym z liderów we wdrażaniu projektów zachęcających do korzystania z e-samochodów. „We Francji od kilku lat z powodzeniem działa rządowy program mobilności elektrycznej, którego celem jest promowanie zakupu i wykorzystywania samochodów elektrycznych i z napędem hybrydowym" – mówił Patrick Coroller, Dyrektor Departamentu Transportu i Mobilności z francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią. Wśród zachęt stosowanych nad Loarą są między innymi dopłaty do zakupy takich pojazdów. „Program to też platforma współpracy między konstruktorami, dostawcami energii, samorządami i użytkownikami ekologicznych samochodów" – wskazywał Patrick Coroller.
W konferencji w Magistracie uczestniczyli też radni, urzędnicy, działacze organizacji pozarządowych, pracownicy naukowi, przedstawiciele centrów badawczych, firm związanych z e-mobilnością oraz transportem publicznym, a także producenci seryjnych samochodów na prąd.
Przypomnijmy, że konferencja pt. „Czy przyszłość mobilności w Krakowie będzie elektryczna?" odbywa się w ramach projektu Kraków Mobilny. To przedsięwzięcie partnerskie pomiędzy Miastem Kraków a organizacjami pozarządowymi oraz firmami, dla których priorytetem jest poprawa ochrony środowiska poprzez wspólne działania na rzecz propagowania zrównoważonego transportu. Koordynatorem kampanii jest Fundacja Partnerstwo dla Środowiska. Celem projektu Kraków Mobilny jest przede wszystkim zachęcanie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i pojazdów ekologicznych, w tym rowerów, a także samochodów elektrycznych i hybrydowych. Warto wiedzieć, że - zgodnie z przyjętą polityką UE - takie pojazdy mają w przyszłości stać się jednym z najważniejszych środków transportu publicznego i indywidualnego w aglomeracjach miejskich.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.krakowmobilny.pl. (jan.machowski@um.krakow.pl) (M)