Projekt „Skarbonka pomysłów dla Krakowa"był realizowany przez firmę Skandia Życie TU SA we współpracy z Gminą Miejską Kraków. Akcja trwała od 20 sierpnia (inauguracja na Rynku Głównym) do 18 września.W jej ramach można było zgłaszać swoje pomysły
w czterech kategoriach:
I. Impreza sportowa lub kulturalno-rozrywkowa, która stanowiłaby doskonałą promocję Krakowa na arenie międzynarodowej.
II. Hasło promocyjne dla Krakowa, odzwierciedlające jego walory kulturowe, potencjał oraz unikatowość.
III. Lista 10 miejsc w Krakowie (poza głównymi atrakcjami turystycznymi), które najlepiej oddają krajobraz kulturowy Krakowa i które koniecznie trzeba zobaczyć.
IV. Pomysł na nietuzinkowy sposób czerpania przyjemności z oferty kulturalnej Krakowa, przy wykorzystaniu własnych oszczędności.
Pomysły należało spisać na kartce i wrzucić do specjalnej skarbonki, która stała na Małym Rynku, albo przesłać drogą internetową – wypełniając formularz na stronie: www.skarbonka-pomyslow.pl. Zebrano łącznie ponad 750 propozycji, a autorów 3 najciekawszych z każdej kategorii nagrodzono bonami podarunkowymi do sklepów Empik o wartości 500 i 200 zł. Przy wyborze zwycięzców jury brało pod uwagę m.in. oryginalność pomysłów oraz ich wartość dla społeczności lokalnej i turystów.
W pierwszej kategorii zwyciężył pomysł p. Piotra z Krakowa, który zaproponował, by − na wzór nocy muzeów − zorganizować nocne zwiedzanie krakowskich stadionów i innych obiektów sportowych. − Pomysł ten mógłby rozszerzyć ofertę Krakowskich Nocy o Noc Sportu, podczas której uczestnicy mieliby okazję poznać bogatą ofertę sportowo-rekreacyjną Krakowa i np. zwiedzić stadiony sportowe czy skorzystać z jednej z pływalni. Przyjrzymy się tej propozycji pod kątem organizacyjnym – mówi Magdalena Sroka – Z-ca Prezydenta Miasta Krakowa. Wyróżnienia przyznano Panu Arkadiuszowi z Nowego Targu, który zaproponował, by zorganizować bieg narciarski nad Wisłą oraz Panu Piotrowi z Sierpca – za pomysł na imprezę dla fanów gier komputerowych.
Spośród wszystkich zgłoszonych haseł promocyjnych największe uznanie jury zyskało to przedstawione przez p. Joannę z Bydgoszczy: „Kraków - oddech historii, tętno jutra." Wyróżnienia przyznano p. Arkadiusz ze Szczecina za hasło: „Zasmokuj Krakowa!" oraz p. Renacie z Krakowa za slogan: „KRAKÓW: Zobaczysz. Pokochasz. Zatęsknisz. Wrócisz."
− Wyróżnione przez nas slogany są bardzo pomysłowe i doskonale oddają ducha Krakowa. Nie zostaną oficjalnymi hasłami promocyjnymi miasta, ale niewykluczone, że uda się je wykorzystać w kampaniach reklamowych Krakowa – mówi prezydent Sroka.
Autorką zwycięskiej propozycji zgłoszonej w trzeciej kategorii jest p. Elżbieta z Krakowa, która wśród wartych odwiedzenia krakowskich zakątków wymieniła m.in.: neogotycki kościół św. Józefa w Rynku Podgórskim, fort 31 "Benedykt" na Wzgórzu Lassoty, Grotę Twardowskiego oraz Fabrykę "Emalia" Oskara Schindlera. Wyróżnione − p. Joanna ze Szczecina i p. Monika z Krakowa – zachęcały m.in. do odwiedzenia: Kamienicy ,,Pod śpiewającą żabą", podwórka między ul. św. Józefa i Meiselsa na Kazimierzu, Hali Targowej (podczas niedzielnych targów staroci), „Apteki pod Orłem" oraz do przejażdżki trasą rowerową do Tyńca. – Wśród zakątków, które warto odwiedzić uczestnicy akcji bardzo często wymieniali Podgórze z dawnym obozem pracy przymusowej w Płaszowie czy Aptekę pod Orłem. Bardzo się cieszę, że tak duże znaczenie dla krakowian i turystów mają miejsca będące świadkami trudnych i bolesnych momentów w historii miasta i kraju. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza w kontekście zbliżającej się 70. rocznicy likwidacji utworzonego na terenie Podgórza obozu i getta – mówi Magdalena Sroka.
Wśród nagrodzonych pomysłów na niskobudżetowe i nietuzinkowe wycieczki po Krakowie znalazły się propozycje: p. Piotra z Krakowa (główna nagroda) − który zachęcał m.in do zwiedzania fortyfikacji Twierdzy Kraków, wybrania się na wycieczkę na Bagry lub Przylasek Rusiecki oraz popłynięcia w rejs do Tyńca; p. Justyny ze Śledziejowic – która przekonywała, że wizyta w Krakwie nie może się obyć bez zjedzenia zapiekanki na Kazimierzu i lodów na ul. Starowiślnej oraz p. Adriana z Krakowa, który przypomniał o licznych krakowskich wydarzeniach plenerowych (m.in. pochodzie Lajkonika, odpuście Emaus czy Wielkiej PGNIG Paradzie Smoków), które pozwalają poznać Kraków od nietypowej strony. − Zgłoszone w tej kategorii pomysły doskonale pokazują, że korzystanie z uroków Krakowa wcale nie musi się wiązać z dużymi kosztami. Cieszy też fakt, że Kraków znów jest bliżej Wisły – że coraz większą popularnością, zarówno wśród turystów jak i mieszkańców, cieszą się rejsy po rzece, piknikowanie na bulwarach czy korzystanie z już istniejącej, nadrzecznej infrastruktury. Dla krakowian i gości Wisła jest integralną częścią miasta, doceniają jej walory – mówi Magdalena Sroka, z-ca prezydenta Krakowa. (JK)