górne tło

Emocje wokół Plant

Burzliwa dyskusja i wymiana opinii pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Tak wyglądało posiedzenie Komisji Infrastruktury. Mimo wielu wątpliwości i sprzeciwów radni mogli jedynie wysłuchać informacji prezydenta na temat zmiany organizacji ruchu wokół Plant, gdyż decyzje w sprawie przebudowy zostały już podjęte.

Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztowa - te ulice obejmie modernizacja i remont torów. Według opinii przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zmiany w tym rejonie miasta są bardzo potrzebne, a wręcz niezbędne. Ma to przede wszystkim spowodować usprawnienie komunikacji miejskiej, gdyż na kilku odcinkach z powodu złego stanu torów tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h.

– Dodatkowo takie rozwiązanie komunikacyjne, jak ruch jednokierunkowy wokół Plant spowoduje uspokojenie ruchu w centrum miasta, co z kolei przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Problemem są także samochody bez identyfikatorów, które wjeżdżają w strefę B. Takie rozwiązanie komunikacyjne pozwoli na zniwelowanie takich praktyk – mówił Jerzy Marcinko, Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Projekt ten figuruje na liście projektów do Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Projekt ma szanse dostać 60% dofinansowania w ramach funduszy europejskich. Wówczas szacowana kwota dofinansowania wynosiłaby 72 mln 62 tys. zł. Natomiast całkowity szacunkowy koszt projektu to: 148 mln 47 tys. zł. Projekt przewiduje wprowadzenie jednokierunkowego ruchu samochodowego od ul. Karmelickiej do ul. Piłsudskiego pasem o szerokości 3 m, w kierunku przeciwnym zaprojektowano jednokierunkowy ruch rowerowy (pas rowerowy) o szerokości do 2 m. Pojazdy komunikacji miejskiej – autobusy oraz tramwaje będą poruszały się dwukierunkowo po przebudowanym torowisku tramwajowym. Została zachowana możliwość wjazdu na ulice dochodzące do Rynku Głównego, ponadto wyznaczono miejsca postojowe na chodniku wzdłuż przebudowanych ulic. W ramach projektu zostaną zlikwidowane sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach: Piłsudskiego i Straszewskiego oraz Podwale i Karmelicka. Dodatkowo ulice te będą się znajdować w strefie ograniczonej prędkości (do 30 km/h).

Wielu z radnych nie zadowalają takie zmiany, wśród takich osób była radna Teodozja Maliszewska. Według niej takie rozwiązania nie przyniosą pozytywnych skutków, wręcz przeciwnie. – Dwa lata temu również dyskutowaliśmy o takich zmianach. Byli wówczas przedstawiciele policji, którzy jasno powiedzieli, że wszystko, co jest planowane można rozwiązać dobrym oznakowaniem. Nie trzeba burzyć Krakowa. Czy nie można egzekwować prawa, skoro problemem są samochody bez identyfikatorów wjeżdżające w strefę? – pytała radna Teodozja Maliszewska. Poparł ją również radny Aleksander Miszalski, który jest za wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego. Jednak zauważa, że bardzo ważnym problemem jest opieszałość w egzekwowaniu prawa. – Co drugi samochód w strefie B porusza się bezprawnie. Dlatego trzeba zadbać o większą restrykcyjność w egzekwowaniu prawa – powiedział Aleksander Miszalski.

Prace remontowe moją zostać podzielone na dwa etapy. Podczas pierwszego będą przejezdne ulice na odcinku Piłsudskiego i Karmelicka, a przy drugim etapie Karmelicka i Długa. Cały czas będzie utrzymany ruch do Cichego Kącika i do Bronowic. Remont ma się zakończyć w wakacje.