Przedstawiciele władz Miasta i Województwa, kierownictwo Krakowskiego Parku Technologicznego, przedstawiciele uczelni, a także reprezentanci kilku europejskich metropolii zastanawiali się nad Strategią dla inteligentnego Krakowa. Trzecia z rzędu konferencja w tej sprawie odbyła się w poniedziałek, 19 listopada w Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Jakie powinny być wytyczne dla strategii 'inteligentnego' Krakowa? Co zrobić, by stolica Małopolski utrzymała pozycję lidera we wdrażaniu idei smart city? Na te i wiele innych pytań próbowano znaleźć odpowiedzi podczas konferencji z cyklu „Inteligentne Miasto Kraków", która w poniedziałek, 19 listopada zorganizowano w Muzeum Lotnictwa Polskiego.
„W ostatnich latach wdrożyliśmy kilka projektów, które w istotny sposób wpłynęły na poprawę jakości życia czy lepszą obsługę mieszkańców przez administrację" – mówiła podczas konferencji Elżbieta Koterba, Zastępca Prezydenta Krakowa. Główne dziedziny, gdzie już wprowadzono 'inteligentne' rozwiązania to transport publiczny, zarządzanie oraz usługi dla mieszkańców i turystów. Warto wiedzieć, że coraz więcej tras komunikacyjnych obsługuje specjalny system sterowania ruchem, przez co sprawniej jeżdżą pojazdy komunikacji miejskiej, a ruch samochodów jest płynniejszy.
Wśród ważnych projektów 'smart', na które zdecydowało się Miasto jest „Monitorowanie jakości usług publicznych". „To projekt zintegrowanego, a co ważnie, opartego na partycypacji społecznej systemu monitorowania usług dla mieszkańców" – wskazywała Elżbieta Koterba. Równolegle od kilku lat wdrażany jest System Elektronicznych Usług Publicznych. Obecnie on-line jest uruchomionych 89 usług publicznych. 77 z nich realizowanych jest przez Urząd Miasta Krakowa, reszta – przez jednostki miejskie.
W Krakowie uruchomiono także projekt pod nazwą Miejski System Informacji Przestrzennej. „Polega on na utworzeniu jednolitego zbioru danych przestrzennych. To narzędzie bardzo przydatne szczególnie dla inwestorów" – mówiła wiceprezydent Krakowa.
W naszym mieście testowany jest też system zarządzania, przyjmowania i realizacji zgłoszeń dotyczących wszelkich spraw związanych z utrzymaniem dróg. „Pozwala on użytkownikom dróg na zgłaszanie problemów występujących na jezdniach, głównie dziur, za pomocą smartphone'ów czy poczty elektronicznej. W przyszłości chcielibyśmy poszerzyć obszar działania tego systemu o inne elementy infrastruktury komunalnej, zarządzanej choćby przez MPO czy MPWiK" – prezentowała Elżbieta Koterba.
Inteligentne rozwiązania wprowadził też Zarząd Budynków Komunalnych. Dzięki systemowi GRANIT, uruchomionemu w 2009 roku można w sposób szybki i prosty zarządzać zasobem mieszkaniowym, sprawniej obsługiwać mieszkańców i udzielać im niezbędnych informacji, bez konieczności sięgania do akt w postaci papierowej. System pozwolił na zwiększenie efektywność i wydajność pracy w zakresie rozliczania mediów. W ramach nowych rozwiązań uruchomiony został moduł „Windykacja", który pozwala na lepsze ściganie dłużników.
Z kolei istotny z punktu widzenia turystów bardzo przydatna jest mobilna aplikacja myKRK dla systemu android, uruchomiona w maju tego roku w ramach Miejskiej Platformy Internetowej „Magiczny Kraków". Aplikacja umożliwia wyświetlanie położenia użytkownika wraz z lokalizacjami obiektów turystycznych.
„Nie poprzestajemy na już działających 'inteligentnych' systemach. W przyszłości chcemy rozbudować aplikację MyKRK, utworzyć Mieszkaniowy Bank Zamian, uruchomić platformę do zgłaszania barier dla osób niepełnosprawnych, a także poszerzać system nadzoru infrastruktury drogowej" – wymieniała wiceprezydent Koteba.
Ważny punktem konferencji był też panel dyskusyjny, podczas którego próbowano wypracować wskazówki w pracach nad strategią inteligentnego Krakowa. Swoimi pomysłami i przemyśleniami podzielili się między innymi: dr Rudolf Giffinger z Vienna University of Technology, prof. Leszek Kotulski z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Sławomir Ptaszkiewicz, radny Miasta Krakowa. „Każdy z obywateli powinien być odpowiedzialny za swoją ulicę czy dzielnicę. Pozwala to budować globalne strategie obejmujące całe ośrodki miejski" – mówił radny Ptaszkiewicz.
W konferencji zorganizowanej z inicjatywy Krakowskiego Parku Technologicznego uczestniczyli przedstawiciele kilku europejskich metropolii. Swoimi doświadczeniami dzielili się przedstawiciele Barcelony, Lizbony, Manchesteru, Wiednia oraz Helsinek. Zagraniczni mówcy podkreślali, że technologia nie jest celem samym w sobie. „To środek do rozwiązywania problemów miast i mieszkańców", wskazywali.
Przypomnijmy, że konferencja zorganizowana „Strategia dla inteligentnego Krakowa" zorganizowana przez Krakowski Park Technologiczny odbywała się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa oraz Przewodniczący Rady Miasta Krakowa.