Trzy oferty wpłynęły do MPK SA w ramach ogłoszonego w kwietniu 2015 roku przetargu na zakup pięciu autobusów elektrycznych.
Złożyły je następujące firmy:
Zanim zostanie wybrana najkorzystniejsza propozycja, wszystkie przesłane oferty będą zweryfikowane i sprawdzone, czy są poprawne i czy spełniają wymagania, które postawił zamawiający. Warto pamiętać, że kryterium wyboru najlepszej oferty to nie tylko cena, która stanowi jedynie 70 proc., ale także kryteria techniczne (25 proc.) i zużycie jednostkowe energii elektrycznej (5 proc.).
Z firmą, która przedstawiła najkorzystniejszą propozycję i przysłała prawidłową ofertę zostanie podpisana umowa. Od tego momentu producent będzie miał dziewięć miesięcy na dostarczenie autobusów do Krakowa.
Elektryczne pojazdy, które zamówił krakowski przewoźnik będą miały ok. 8,5 metrów długości i będą niskopodłogowe. Komfort podróży zapewni m.in. klimatyzacja i niezwykle cicha praca układu napędowego. W wyposażeniu znajdzie się także system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Co istotne MPK SA wymagało od producentów, aby baterie elektryczne autobusów można było ładować za pomocą pantografu oraz przez wtyczkę.
Elektryczne autobusy są już doskonale znane krakowianom. Przewożą bowiem pasażerów już od ponad roku. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku trzy takie właśnie pojazdy po raz pierwszy wyjechały na linię nr 154 łączącą ścisłe centrum miasta z Białym Prądnikiem. Od tej pory nieprzerwanie kursują w ramach prowadzonych przez MPK SA testów. Decyzja o uruchomieniu w Krakowie linii autobusowej obsługiwanej przez autobusy wyposażone w silniki elektryczne wynikała oczywiście z troski o środowisko i czyste powietrze. Pojazdy nie wytwarzają zanieczyszczeń. Jednocześnie zapewniają wysoki komfort przejazdu.