górne tło

Powakacyjny rozkład jazdy – stanowisko ZIKIT

Poniedziałek był pierwszym dniem obowiązywania powakacyjnego rozkładu jazdy. Rozkładu dostosowanego nie tylko do nowo otwartej estakady ale i pozwalającego na szybsze podróże na często wybieranych przez krakowian trasach. Niestety część mediów lokalnych opisując ten temat, skupia się na szczegółach, przy okazji ignorując wyjaśnienia otrzymane od służb miejskich. Podajemy zatem pełną informację na temat zastosowanych rozwiązań i korzyści, które z nich wynikają i będą wynikać.

Poniedziałek był pierwszym dniem obowiązywania powakacyjnego rozkładu jazdy. Rozkładu dostosowanego nie tylko do nowo otwartej estakady ale i pozwalającego na szybsze podróże na często wybieranych przez krakowian trasach. Niestety część mediów lokalnych opisując ten temat, skupia się na szczegółach, przy okazji ignorując wyjaśnienia otrzymane od służb miejskich. Podajemy zatem pełną informację na temat zastosowanych rozwiązań i korzyści, które z nich wynikają i będą wynikać.

Zdajemy sobie sprawę z faktu, że nowe trasy oznaczają konieczność wykonania przesiadki dla niektórych podróżnych, jednak dla ogółu pasażerów niosą wiele korzyści. Jednocześnie zapewniamy, że zarówno funkcjonowanie rozkładów jazdy jak i możliwe do wprowadzenia usprawnienia na estakadzie będą w najbliższych dniach obiektem analiz naszych pracowników.

Linia numer 50 została skierowana na trasę, która planowana była od lat, czyli kursuje w pełni po pierwszej trasie KST. Dzięki tej zmianie, zapewnione zostanie krótsze o około 7 minut połączenie osiedli Kurdwanów i Bieżanów z rondem Grzegórzeckim i Mogilskim, czyli głównymi węzłami przesiadkowymi w centrum. Dojazd do ścisłego centrum zapewniają linie 6 i 24. Dodatkowo dla wzmocnienia komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Starowiślnej i Grzegórzeckiej zmieniono trasę linii 19.

Zmiana trasy linii nr 9 ma na celu przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu z Nowej Huty do Prokocimia i Nowego Bieżanowa. Pasażerowie chcący dojechać z Nowej Huty do Kazimierza mają już od przystanku Dunikowskiego możliwość skorzystania z linii nr 52 (tymczasowo również 72). Dogodne połączenie Mistrzejowic z Podgórzem można zrealizować jadąc liniami nr 182 i 482 z przesiadką na Rondzie Mogilskim do linii nr 19.

Celem zmiany trasy linii nr 11 było skrócenie czasu przejazdu w pełnej relacji z Czerwonych Maków do Małego Płaszowa. Dodatkowo, najważniejsze obiekty Dzielnicy XIII Podgórze, takie jak Rynek Podgórski – siedziba Rady Dzielnicy i kilku szkół (IV LO, Szkoła Gastronomiczna), siedziba UMK na ulicy Wielickiej, dworzec kolejowy Kraków Płaszów i osiedla w Płaszowie, zostaną połączone jedną linią tramwajową.

Oddana do użytku w poniedziałek estakada poddawana jest obecnie testom przez użytkowników. Pozwolą one uczynić to miejsce dla nich jeszcze bardziej użytecznym. Wsłuchujemy się w głosy pasażerów i już zleciliśmy sprawdzenie czy da się wprowadzić dodatkowe oznakowania (np. pasy w rejonie wyjścia z windy od strony Poczty), wygrodzenia (np. w rejonie przystanku na estakadzie) czy udogodnienia (np. dodatkowe tablice informacyjne). 

Projektując taki obiekt i poddając go rozruchowi zakłada się spełnienie wszystkich norm i przepisów. Zostało to zrealizowane. Jednak dopiero po uruchomieniu estakady można zrobić poprawki – poznając zachowania jej użytkowników. Naszym celem jest jak najlepsze dostosowanie obiektu do potrzeb mieszkańców i nad tym teraz pracujemy.

 

Michal Pyclik

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu