Od 15 do 17 września w Krakowie przebywa grupa ekspertów kulinarnych z całego świata. To członkowie Międzynarodowej Akademii Gastronomicznej, najbardziej prestiżowej i opiniotwórczej instytucji gastronomicznej na świecie. W bogatym w małopolskie smaki programie pobytu znalazły się wizyty w najlepszych krakowskich restauracjach, degustacja wina produkowanego w winnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz piw z lokalnych browarów a także zakupy na Nowym Kleparzu.
- Polscy kucharze są gotowi na to, aby podbijać świat, a Polska to kraj, w którym można zjeść potrawy przygotowane i podane na światowym poziomie. W obiegowej opinii najważniejszymi polskimi potrawami są pierogi i kiełbasa. Oczywiście to bardzo dobre jedzenie, ale ta podróż uświadomiła nam że polska kuchnia jest bardzo różnorodna! Polska jest w sytuacji, w jakiej kilka lat temu były Stany Zjednoczone – wszyscy myśleli, że Amerykanie jedzą tylko hamburgery i hot dogi. Tymczasem kuchnia niezwykle się rozwija a tutejsi szefowie kuchni mają fantastyczne umiejętności – powiedział Sevi Avigdor, Amerykańskiej Akademii Gastronomicznej.
Elementem promocji dziedzictwa narodowego krajów Europy są organizowane przez Międzynarodową Akademię Gastronomiczną (AIG) wyjazdy gastronomiczne. Prezydenci Światowych Akademii a także członkowie AIG z całego świata biorą udział w międzynarodowych spotkaniach organizowanych przez kolejne Akademie krajowe. Decyzją Walnego Zgromadzenia AIG po raz pierwszy w jej 90 – letniej historii istnienia, gastronomiczny study trip odbywa się właśnie w Polsce, w dniach 15 – 17.09, zaś Akademia Gastronomiczna w Polsce organizuje to wyjątkowe wydarzenie. Uczestnicy tej podróży po polskich smakach poznają polską kuchnię, kulturę i historię.
- Cieszymy się, że mamy okazję zaprezentować naszym gościom kulinarne atrakcje Krakowa i Małopolski. Doskonale zdajemy sobie sprawę z istniejącej od dłuższego czasu „mody” na kuchnie narodowe i regionalne. Dla turystów możliwość skosztowania specjałów lokalnej kuchni jest nie tylko jedną z atrakcji podróżowania po świecie, ale coraz częściej celem samym w sobie. Kraków już od dłuższego czasu, promując się w świecie, zwraca uwagę na kulinaria – mówi Prezydent Jacek Majchrowski.
Miasto Kraków podejmuje wiele działań promujących nasze miasto poprzez kulinaria. To w Krakowie odbywa się znany i lubiany, mający już swoją trzynastoletnią historię Festiwal Pierogów - krakowskie kulinarne święto, którego idea nawiązuje do jednej z najstarszych polskich tradycji, jaką jest przyrządzanie i gotowanie tego przysmaku. Zmagania restauratorów specjalizujących się w przyrządzaniu pierogów, którzy w ramach festiwalu walczą o uznanie zarówno kulinarnych ekspertów (statuetkę św. Jacka z Pierogami) jak i publiczności (statuetkę Kazimierza Wielkiego), co roku przyciągają rzesze krakowian oraz turystów i gości odwiedzających nasze miasto.
Kraków nagradza także najlepszych restauratorów organizując co roku Akcję Rekomendacji Krakowskich Restauracji, której celem jest m.in. promocja krakowskich restauracji oraz oferty gastronomicznej, a także promowanie potraw regionu Małopolski. Współorganizatorem Akcji jest Krakowska Kongregacja Kupiecka, Makro Cash & Carry oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Akcja odbywa się od 10 lat, zgłasza się do niej corocznie 130-150 lokali. Rekomendowane restauracje promowane są m.in. w przewodniku po restauracjach „Kraków na Widelcu”, w wyszukiwarce restauracji na stronie „Magiczny Kraków” (www.krakow.pl), w aplikacji mobilnej My KRK oraz na stronach www.krakow.travel. Równolegle z Akcją odbywa się konkurs „Zawstydź obwarzanka i zagłosuj”, a którym internauci głosują w kategoriach „Wyjątkowy produkt kulinarny” oraz „Zjawiska, trendy, inicjatywy”. Urząd Miasta Krakowa rokrocznie organizuje także wizyty studyjne dla dziennikarzy zainteresowanych kulinariami. W tym roku odbyły się już 4 takie wizyty.