Udział inwestora prywatnego w budowie drogi dojazdowej do własnej inwestycji staje się w Krakowie normą. ZIKIT zawiera w tej sprawie rocznie blisko 200 umów.
Coraz częściej prywatni inwestorzy podejmują się budowy lub przebudowy fragmentu dróg publicznych, które mają prowadzić do nowych obiektów, np. biurowców, budynków mieszkalnych czy galerii handlowych. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zawiera rocznie około 150-200 umów z partnerami prywatnymi. Nowe układy komunikacyjne mają zapobiec problemom komunikacyjnym rejonie nowych inwestycji.
Jeśli konieczne są zmiany lub usprawnienia komunikacyjne, ZIKiT zawiera umowę z inwestorem, która szczegółowo ustala zakres partycypacji. Zgodnie z art. 16. „Ustawy o drogach publicznych”, budowa lub przebudowa dróg publicznych, spowodowana inwestycją budowlaną, należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Ten udział może polegać na przekazaniu wkładu finansowego lub gruntu, przygotowaniu projektu, bądź realizacji samej inwestycji - poszerzeniu drogi, przebudowie skrzyżowania, budowie nowego ronda, pasów włączające, separatorów, czy chodników dla pieszych.
Dzięki takiej współpracy powstał m.in. układ komunikacyjny przy Galerii Bonarka, Galerii Bronowice, w takim trybie przebudowywana jest ul. Reduta, a wcześniej ul. Przemysłowa na Zabłociu. Najświeższym przykładem jest również budowa kompleksu biurowego Opolska Bussines Park, w ramach której poszerzona została al. 29 listopada. Zakres prac objął także m.in. budowę chodnika i kawałka ścieżki rowerowej, na jezdni al. 29 Listopada wykonany został pas dla lewoskrętu do zespołu budynków biurowych, wymieniono oświetlenie uliczne, a wlot ul. Woronicza oraz skrzyżowanie z al. 29 Listopada - zostało wyposażone w sygnalizację świetlną.