Aż 10 050 000 turystów odwiedziło w 2015 roku Kraków. To o 150 000 więcej niż w 2014 roku - wynika z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. Wyniki badań zostały przedstawione w czwartek, 3 grudnia podczas XXVI Forum Turystyki – corocznego podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie.
- Jak Państwo wiecie Kraków ma wiele atutów, które widać w statystykach – mam tu na myśli nie dającą się porównać z żadnym innym miastem w Polsce ogromną ilość zabytków, klimatem czy osobami, które tu żyły, jak chociażby nobliści. Myślę także że inwestycje, które zostały oddane do użytku, jak Centrum Kongresowe ICE i TAURON Arena Kraków są bodźcami sprzyjającymi rozwojowi turystyki. To wszystko sprawia, że wzrasta ilość turystów przyjeżdżających do Krakowa. Niepokojem napawa jednak fakt, że ogólna kwota wydana przez turystów w 2015 roku jest niższa niż w roku ubiegłym. Mam nadzieję, że podczas dzisiejszego Forum spróbujemy znaleźć tego przyczynę – powiedział Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta.
W 2015 roku Kraków odwiedziło 10 050 000 osób, z czego 7 430 000 to turyści krajowi, a 2 620 000 – zagraniczni. Najwięcej gości przyjechało do Krakowa z Wielkiej Brytanii (15,76 %) oraz Niemiec (13,16%). W roku 2015 spadła liczba turystów z Włoch (z 10,2% w 2014 roku do 9,38% w 2015 roku), Hiszpanii (z 10,8 do 7,96%) czy Ukrainy (z 4,5% do 1,63%), natomiast wzrosła ilość turystów z Francji (z 7,10% do 8,36%), Rosji (z 2,9% do 4,08%), Belgii (z 2% do 2,29%), Szwecji (1,6% w 2014, do 2,75% w 2015). Jeśli chodzi o turystów krajowych do Krakowa najwięcej gości przyjechało z Małopolski (18,7%), Śląska (11,49%), Mazowsza (11,3%), Wielkopolski (9,6%) i Podkarpacia (7,9%).
Podczas pobytu w Krakowie goście wydali ponad 4 miliardy 450 milionów złotych(to suma bez kosztów dojazdu i opłaconego wcześniej noclegu). Dla porównania: wydatki turystów w 2014 roku były o 50 milionów wyższe. Średnie wydatki poniesione podczas pobytu w Krakowie to dla turystów zagranicznych – 935 zł, a dla turystów krajowych – 270 zł na osobę.
- Aż 96% naszych gości deklaruje, że poleci Kraków swoim znajomym, a 81 % zapewnia, że jeszcze kiedyś wróci do Krakowa. To bardzo ważna informacja, która świadczy o tym, jak dobrze postrzegane jest nasze miasto i jego oferta skierowana do turystów. Tak fantastyczne wyniki nie byłyby możliwe gdyby nie ogromna rzesza ludzi pracujących w branży turystycznej. W Krakowie to prawie 20% mieszkańców, którym należą się podziękowania – powiedziała Katarzyna Gądek z Wydziału Promocji i Turystyki UMK.
Przybywający do Krakowa turyści informacje o naszym mieście czerpią głównie ze szkoły (54,68%), od rodziny (48,84%), znajomych (33,71%), z telewizji (21,34%), radia (15,88%), stron internetowych (12,12%) i prasy (6,15%).
Jako główny cel podróży do Krakowa turyści krajowi wymieniają: zwiedzanie zabytków (26,2%), wypoczynek (22,2%), cel religijny (6,5%), chęć spotkania ze znajomymi (5,2%), wizytę urodziny (4,8%), zakupy (4,1%), spotkania biznesowe (6,1%). Wśród turystów zagranicznych najważniejszymi celami przyjazdu do Krakowa są: chęć zwiedzania zabytków (36,2%), wypoczynek (33,7%), rozrywka (4,1%), spotkania z rodziną (4,3%) i znajomymi (3,8%), spotkania biznesowe (3,4%). Zarówno turyści z kraju, jak i z zagranicy wysoko ocenili atmosferę miasta, gościnność i życzliwość jego mieszkańców, a także jakość obsługi turystycznej, bazę noclegową, imprezy kulturalne, gastronomię i rozrywkę.
Najważniejszymi atrakcjami turystycznymi niezmiennie pozostaje Rynek Główny (Stare Miasto i Droga Królewska), w następnej kolejności uplasowały się Zamek Królewski na Wawelu (komnaty, katedra, Dzwon Zygmunta, smok wawelski), dzielnica Kazimierz, Sukiennice, Bazylika Mariacka, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, Muzeum Podziemia Rynku Głównego, Barbakan, Bulwary Wiślane i Muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera. Natomiast wśród najatrakcyjniejszych obiektów znalazły się: Sukiennice, Bazylika Mariacka i Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.
Podczas XXVI Forum Turystyki – podsumowania sezonu turystycznego w Krakowie poza prezentacją badań rozmawiano o planach rozwoju Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach, przygotowaniach do Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku, aktualnych działaniach Krakowskiej Izby Turystyki. Gościem specjalnym spotkania był Dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Amsterdamie – Andrzej Pawluszek, który przedstawił działania związane z promocją Polski na rynku holenderskim.