Przestronna sala wyposażona w najnowszy sprzęt multimedialny i przystosowana do spotkań z mieszkańcami, kącik dla mam z dziećmi oraz pracownicy gotowi udzielić pomocy w dogodnych mieszkańcom godzinach – również wieczornych – nowa siedziba Miejskiego Centrum Dialogu przy ul. Brackiej 10 została oficjalnie otwarta 8 grudnia.
– Miejskie Centrum Dialogu to nie tylko miejsce, ale przede wszystkim zespół doświadczonych specjalistów, który sprawnie przeprowadzi konsultacje i umiejętnie poprowadzi dialog z mieszkańcami – powiedział podczas otwarcia nowej siedziby Miejskiego Centrum Dialogu Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
– Co ważne, Centrum będzie funkcjonowało nie tylko w zakresie zorganizowanych spotkań z mieszkańcami, ale jego pracownicy będą też na bieżąco dbać o kontakt między Miastem a krakowianami. Mieszkańcy będą mogli tu w każdej chwili przyjść i porozmawiać z pracownikami Centrum Dialogu – również w godzinach popołudniowych i wieczornych, ponieważ Centrum będzie funkcjonować w ruchomym czasie pracy – podkreśliła Elżbieta Koterba, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Rozwoju Miasta.
Rolą Miejskiego Centrum Dialogu jest wsparcie wszelkich przejawów aktywności obywatelskiej i koordynowanie procesu konsultacji społecznych, toczących się na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Planowanie w najbliższym czasie konsultacje społeczne w Miejskim Centrum Dialogu to:
• Przestrzenie publiczne i komunikacja na Zabłociu
• Konsultacje na rzecz czystego powietrza w Krakowie,
• Rozwój systemu terenów zieleni w Krakowie,
• Konsultacje dokumentu nowej Strategii Rozwoju Krakowa,
• Budżet obywatelski,
• Park Reduta dla krakowian,
• Konsultacje projektów rewitalizacyjnych.
Najważniejsze zadania na najbliższy czas:
• Cykl spotkań konsultacyjnych i warsztatów w Centrum
• Promocja idei udziału mieszkańców w procesach konsultacji
• Rozbudowa i nowa jakość platformy internetowej dialoguj.pl
Przypomnijmy, konsultacje społeczne w stolicy Małopolski nie są nowością. Miasto Kraków prowadzi je od 2008 roku, kiedy to powstał referat ds. komunikacji społecznej w Wydziale Rozwoju Miasta – pierwsza tego typu samorządowa komórka w Polsce. Jednocześnie rozpoczęto budowę platformy internetowej dialog.spoleczny.krakow.pl, a następnie dialoguj.pl.
W latach 2008-2015 przeprowadzono 142 procesy konsultacyjne. Konsultowano sprawy dotyczące transportu, edukacji, mieszkalnictwa, gospodarki komunalnej, metra, ścieżek rowerowych czy rozbudowy monitoringu.
W samym 2015 roku przeprowadzono 25 procesów konsultacyjnych, w sprawach ważnych dla mieszkańców począwszy od konsultacji inwestycji infrastrukturalnych, ochrony przyrody, edukacji, mieszkalnictwa, profilaktyki zdrowotnej, aż po reklamy w przestrzeni publicznej.
W serwisie dialoguj.pl opublikowano blisko 1200 informacji, związanych z komunikacją społeczną, a 470 mieszkańców (głównie młodzież i studenci) ukończyło specjalistyczne szkolenia i otrzymało certyfikaty.