Metro Metrobus – to rekomendowany wariant rozwoju systemu transportu Krakowa. Powstał on w poznańskim Biurze Inżynierii Transportu na zlecenie Urzędu Miasta Krakowa. Alternatywą dla metra jest budowa tańszego szybkiego tramwaju.
15 lutego będziemy mieć ostateczną wersję przyjętą przez Zespół Doradczy Prezydenta Miasta Krakowa. W lutym Zespół opracowujący dokument przedstawi go Radzie Miasta Krakowa i najprawdopodobniej będzie także przedmiotem obrad komisji. Jeżeli zostanie potwierdzone, że decydujemy się na dwa warianty, tj. Krakowski Szybki Tramwaj - rozbudowa i jedna linia metra oraz metrobus, wtedy dla tych dwóch wariantów opracowany zostanie koreferat jak również studium wykonalności, czyli uszczegółowienie tras możliwości realizacyjnych metra.
Wariant Metro MetroBus zakłada powstanie jednej linii metra na kierunku wschód-zachód oraz rozbudowę sieci metrobusu i szybkiego tramwaju (poprzez modernizację torowisk oraz priorytety w sygnalizacji świetlnej). Linia metra według autorów opracowania miałaby mieć część podziemną i naziemną. Na powierzchni metro poprowadzone byłoby w ciągu al. Jana Pawła II. W pierwszym etapie powstałby tunel pod Starym Miastem w kształcie pozwalającym na prowadzenie ruchu tramwajowego oraz możliwość docelowego przekształcenia tunelu do prowadzenia pojazdów metra. Tunel ten zostanie podłączony do systemu tramwajowego, dzięki temu będzie przynosił korzyści niezależnie od okresu wybudowania pozostałych odcinków oraz zmiany systemu z tramwajowego w metro.
Ważnym elementem wariantu jest budowa dość rozległego systemu metrobusu (Bus Rapid Transit). Metrobus jest elastycznym środkiem transportu opartym na pojazdach autobusowych ale charakteryzujący się dużą niezależnością od warunków ruchu samochodowego, dużą prędkością i przepustowością. W przypadku krakowskiego metrobusu, przyjęto wykorzystanie istniejących oraz wyznaczenie nowych pasów autobusowych, zmianę koloru nawierzchni, wprowadzenie priorytetów na wszystkich skrzyżowaniach, dostosowanie torowisk tramwajowych do prowadzenia ruchu autobusowego, przebudowę przystanków autobusowych, ewentualny zakup taboru o zwiększonej pojemności. Średnia prędkość komunikacyjna krakowskiego metrobusu będzie wynosić 26-27 km/h.
Autorzy „Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa w tym budowy metra”, przeanalizowali kilkadziesiąt pomysłów spośród których wybrano 9 wariantów rozwoju systemu transportu Krakowa, we wszystkich założono rozwój systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Po uwagę brano warianty:
W wyniku procedury wyboru wariantu wskazano wariant nr 4 - Metro Metrobus. Do zalet tego wariantu należą:
Wyniki opracowania wskazują na nieefektywność budowy kosztownych systemów metra na wysokich parametrach. Popyt na przewozy, który może w okresie prognostycznym wygenerować Kraków, jest odpowiedni dla rozwiązań tańszych i ograniczonych. W przeciągu najbliższych 20 lat sens ma budowa jednej linii metra o parametrach metra lekkiego. Linia ta może być budowana w formie premetra, to jest w etapach. Rozwiązania infrastrukturalne docelowo przeznaczone pod metro będą służyły do usprawnienia systemu tramwajowego.
Według autorów „Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa w tym budowy metra”, nakłady inwestycyjne oraz koszty operacyjne na lata 2020-2049 rekomendowanego wariantu wyniosą: 8 702 052 585 zł (8 173 644 585 zł infrastruktura + 528 408 000 zł tabor).