Najmocniejsze strony Krakowa to przede wszystkim doskonały wizerunek, a co za tym idzie także atrakcyjność turystyczna. Dodatkowo, miasto wyróżnia się wysokim potencjałem społecznym i kulturalnym oraz polepszającym się stanem infrastruktury – wynika z opracowania „Raport o polskich metropoliach” przygotowanego przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers (PwC).
– Bardzo cieszymy się, że w raporcie padło tyle dobrych słów na temat Krakowa oraz z tego, że zostały wskazane obszary, które możemy polepszyć, przede wszystkim chodzi tu o poprawę jakości życia mieszkańców. W najbliższym czasie zamierzamy to osiągnąć m.in. poprzez dalszy rozwój komunikacji miejskiej oraz likwidację niskiej emisji – powiedziała podczas konferencji podsumowującej raport Elżbieta Koterba, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta. Wiceprezydent Krakowa zwróciła również uwagę, że raport jest miejscami nieaktualny, bo opiera się na danych z 2014 roku, a od tego czasu w naszym mieście wiele się zmieniło.
Najnowszy „Raport o polskich metropoliach” jest trzecią edycją tego opracowania. Poprzednie dwie ukazały się w latach 2007 i 2011. Raport jest oceną szans i wyzwań rozwojowych stojących przed 12 polskimi miastami należącymi do Unii Metropolii Polskich, w którym szczegółowo opisane są najważniejsze obszary rozwoju, tzw. kapitały miast, czyli: finanse, inwestycje, infrastruktura, instytucje, wizerunek, ludzie i jakość życia.
Autorzy raportu podkreślają, że Kraków, dzięki bardzo dobremu wizerunkowi i konsekwentnie realizowanej strategii promocyjnej, przyciąga turystów z całego świata. Z drugiej strony oferuje także dobre warunki do życia, efektywnie wykorzystując potencjał kulturalny i edukacyjny. To z kolei pomaga promować miasto również w znaczeniu inwestycyjnym, co przyciąga uwagę coraz większej liczby znanych firm. Zachętę dla inwestorów stanowi także poprawiający się stan infrastruktury.
Pod względem stopy bezrobocia Kraków zajmuje 5. miejsce wśród 12 analizowanych metropolii. Przed nim plasują się Poznań, Warszawa, Wrocław i Katowice.
W przeanalizowanych przez PwC 12 metropoliach wytwarzanych jest aż 34% całkowitego PKB. Jeśli spojrzeć szerzej, na całe obszary metropolitalne, to wskaźnik ten wzrasta aż do 54%. Kraków pod tym względem ze wskaźnikiem realnego wzrostu PKB w latach 2004-2012 na poziomie 37% plasuje się nieco powyżej średniej dla wszystkich analizowanych miast, wynoszącej 34%.
– Największym kapitałem stolicy Małopolski, który ma bezpośredni wpływ na atrakcyjność inwestycyjną, są ludzie, którzy tu pracują i studiują: to oni są motorem rozwoju gospodarczego. 800 000 osób, w tym ponad 60% w wieku produkcyjnym, które są kreatywne, wykształcone i znają języki obce na poziomie powyżej przeciętnego sprawia, że Kraków jest postrzegany jako ośrodek, gdzie warto lokalizować przedsięwzięcia biznesowe. Ponad 100 firm działających w branży nowoczesnych usług, reprezentujących największe światowe marki nie mogło się pomylić, wybierając Kraków na swoją siedzibę – potwierdza to kolejna edycja rankingu Tholons 2016, w którym stolica Małopolski utrzymała 9. miejsce na świecie, a 1. w Europie. Kraków ma więc wielki potencjał, by stać się marką samą w sobie nie tylko w kontekście bogactwa historycznego, wspaniałych zabytków i magicznej atmosfery, ale również w zakresie gospodarki opartej na wiedzy, innowacji, technologii, które wspólnie tworzą nową, lepszą jakość życia dla mieszkańców – komentowała raport Elżbieta Koterba, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta.
Jednak jak każda metropolia opisana w opracowaniu, także Kraków musi stawić czoła wyzwaniom. Jednym z najważniejszych jest poprawa środowiska naturalnego poprzez prowadzenie skutecznych działań na rzecz redukcji zanieczyszczenia powietrze. Zdaniem ekspertów PwC miasto powinno także nadal pracować nad zwiększaniem atrakcyjności inwestycyjnej, szczególnie dla inwestorów zagranicznych, jak również kontynuować działania związane z poprawą miejskich finansów.
– Kraków powinien dążyć do maksymalnego wykorzystania wszystkich swoich atutów. Miasto ma bardzo duże możliwości zwiększania swojego potencjału gospodarczego, rozwoju innowacyjnych firm oraz przyciągania inwestorów. Aby tych możliwości nie ograniczyły stojące przed miastem wyzwania, należy zintensyfikować działania przede wszystkim na rzecz poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia korków ulicznych – podsumował Dionizy Smoleń, dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w PwC.