Jak wynika z świeżo opublikowanego raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016 - Poland Meetings and Events Industry Report 2016”, konferencje i kongresy to bardzo mocna strona naszego miasta. W zeszłym roku w Małopolsce zorganizowano łącznie 5553 spotkania biznesowe, z czego aż 5196 z nich odbyło się w Krakowie. To o ponad 1200 więcej niż w 2014 roku!
Rodzaje spotkań biznesowych w Krakowie
Aż 68% (3529) z wszystkich spotkań, które odbyły się w Krakowie to kongresy i konferencje, 3% wydarzenia korporacyjne, podobnie targi stanowią 3% spotkań zorganizowanych w Krakowie. Warto zwrócić uwagę na dużą liczbę wydarzeń motywacyjnych – 26% wszystkich analizowanych spotkań to właśnie incentivy. Ogółem spotkania biznesowe zorganizowane w Krakowie stanowią 15% wszystkich spotkań krajowych. Liderem jest stolica, w której zorganizowano 39% z 33 980 krajowych spotkań.
Analiza spotkań na przestrzeni lat
Dla porównania w 2014 roku w Małopolsce zgłoszone zostały 4202 spotkania, z czego 3976 odbyło się w Krakowie. 61% spotkań zorganizowanych w Krakowie stanowiły kongresy i konferencje (2439). Drugie pod względem ilości okazały się wydarzenia korporacyjne – 19% (748), następnie wydarzenia motywacyjne - 17% (673) oraz targi – 3% (116).
W 2013 liczba spotkań w Małopolsce wyniosła 3885, zaś w Krakowie 3413 (18,86% wszystkich spotkań w Polsce). Kongresy i konferencje stanowiły 75% wszystkich wydarzeń (2559), wydarzenia korporacyjne 14% (496), wydarzenia motywacyjne 8% (262), targi 3% (96)
W 2012, gdy Kraków włączył się do ogólnopolskiej inicjatywy zbierania danych liczba spotkań w Małopolsce wyniosła 2062, z czego 1849 spotkań zorganizowano w Krakowie. Struktura spotkań rozłożyła się następująco: kongresy i konferencje to 47% (859), wydarzenia korporacyjne 45% (836), wydarzenia motywacyjne 6% (119), targi/wystawy 2% (35).
Kongresy i konferencje - mocna strona Krakowa
Analizując raporty z lat 2013-2016 można stwierdzić, że kongresy i konferencje to najpopularniejsze ze spotkań biznesowych organizowanych w Krakowie. Zauważalny jest także stały wzrost liczby raportowanych spotkań.
Podkreśla to również Poland Convention Bureau, odpowiedzialne za publikację raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016”: „Kraków w tegorocznym raporcie ponownie bardzo mocno zaznaczył swój charakter jako miasto konferencyjne”. Autorzy zauważają, że spójne działania promocyjne miasta oraz obiektów spowodowały wzmocnienie wizerunku Krakowa jako miasta spotkań.
Na przestrzeni lat liczba wydarzeń korporacyjnych znacznie spadła (z 45% ogółu spotkań biznesowych w 2012 do 3% w 2015) na rzecz wydarzeń motywacyjnych oraz kongresów i konferencji. Na stałym poziomie utrzymuje się liczba targów.
Tegoroczny wynik pozwala na zajęcie drugiego miejsca w skali Polski pod względem ilości zorganizowanych spotkań biznesowych, takich jak konferencje, targi, wydarzenia korporacyjne i inne. Najwięcej spotkań zaraportowano w Warszawie – 13 322. Za Małopolską uplasowało się województwo Pomorskie (3335 spotkań), Wielkopolskie (2979 spotkań), Dolnośląskie (2729), Śląskie (1995), Kujawsko-Pomorskie (1088 spotkań).
Raport Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016 - najważniejsze fakty
Głównym celem raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016 – Poland Meetings and Events Industry Report 2016” jest prezentacja wyników określających liczbę, rozmiar, spotkań i wydarzeń organizowanych na terenie Polski w 2015 roku oraz ukazanie ich wartości ekonomicznej. Ponadto raport przedstawia profil uczestników, charakterystykę spotkań zorganizowanych przez rekomendowanych organizatorów oraz materiał dotyczący znaczenia przemysłu spotkań. Raport dostarcza danych na temat struktury i charakterystyki wydarzeń w Polsce. Daje bazową wiedzę na temat miejsca spotkań – w 2015 roku aż 71,2% wszystkich spotkań w Polsce odbyło się w hotelach, 15,4% w obiektach/salach na specjalne wydarzenia, 9,8% w centrach wystawienniczych i kongresowych, 3,6% w szkołach wyższych.
Najlepszym miesiącem z punktu widzenia liczby spotkań i wydarzeń okazał się ponownie październik, w którym odbyło się 4342 spotkań i wydarzeń, co dało 13% w skali roku. Na kolejnych miejscach zostały sklasyfikowane listopad (3995-12%), czerwiec (3664-11%), wrzesień (3575 – 11%). Tradycyjnie okres, w którym odbyło się najmniej spotkań i wydarzeń to sierpień (1433-4%) oraz lipiec (1766-5%).
Mając na uwadze długość trwania wydarzeń to 71% trwała krócej niż 1 dzień, 19% spotkań trwało 2 dni, 10% spotkań trwał powyżej 2 dni. Ogółem w spotkaniach w 2015 roku wzięło udział 6 969 303 uczestników, w znacznej większości uczestnicy pochodzili z Polski (16% spotkań zostało sklasyfikowanych jako międzynarodowe). Aż 44% spotkań (15043) zorganizowanych w 2015 roku to kongresy i konferencje, wydarzenia motywacyjne stanowią 20%, wydarzenia korporacyjne 33%, targi – 2%.
Spotkania i wydarzenia zostały podzielone tematycznie. Najwięcej spotkań sklasyfikowano jako spotkania handlowo-usługowe (7917, czyli 23%), ekonomiczno-polityczne (7435, czyli 22%), humanistyczne (5996, 18%), techniczne (5789, 17%).
Raport dostępny jest na stronie Poland Convention Bureau.