Zakończyła się, trwająca od blisko roku, procedura wyłaniania firmy, która przez następne 8 lat poprowadzi w Krakowie wypożyczalnię rowerów miejskich. Tym samym bliski jest już finał skomplikowanej pracy nad koncesją rowerową - długotrwałych negocjacji technicznych, analiz finansowych i opinii prawnych.
Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło system rowerów miejskich. Teraz będzie pierwszym polskim miastem, które wprowadzi najnowocześniejsze rowery czwartej generacji i w dodatku będzie jedynym miastem w Polsce, w którym rower publiczny będzie dotowany z pieniędzy budżetu tylko w niewielkim stopniu lub wcale. Uda się to osiągnąć dzięki decyzji o wyborze operatora w trybie koncesji, a nie szybkiego i prostego przetargu na operowanie należącymi do gminy rowerami.
Aby krakowianie mogli skorzystać z nowoczesnych rowerów i aby zapewnić najwyższy standard obsługi użytkowników w połowie ubiegłego roku ZIKiT rozpoczął procedurę wyłonienia firmy, odpowiedzialnej za budowę systemu rowerowego w trybie koncesji. Kraków był pierwszym miastem, które zdecydowało się na tak trudną i długą procedurę wyłonienia wykonawcy, jednak już znajduje naśladowców (np. w planującym uruchomienie roweru publicznego trójmieście).
Wiemy, że krakowianie oczekują rowerów na ulicach, ale ich oczekiwania dotyczą też wysokiego standardu jednośladów, ich bezawaryjności i łatwości obsługi samego systemu . Zgadzamy się z ich oczekiwaniami i dlatego nie chcemy ścigać się z innymi miastami na ilość rowerów czy termin startu wypożyczalni. Naszym celem jest oddanie krakowianom najlepszych rowerów, jakie obecnie są dostępne na rynku. Ale co równie ważne krakowski rower miejski, po jego uruchomieniu, będzie rowerem całorocznym.
W przeprowadzonym zamówieniu, po szczegółowej i wielowątkowej weryfikacji, wybrano ofertę firmy BikeU z Warszawy, która jest częścią międzynarodowego koncernu, o bardzo dużym doświadczeniu w realizacji inwestycji w trybie koncesji i partnerstwa prywatno - publicznego.
BikeU zaoferowało dostarczenie 100 rowerów, nie później niż cztery miesiące od podpisania umowy. Po kolejnych dwóch miesiącach liczba jednośladów wzrośnie do 300, a maksymalnie po 10 miesiącach, od podpisania umowy (czyli na wiosnę przyszłego roku), osiągnie 1500 rowerów. Firma jest przekonana, że będzie w stanie utrzymać i rozwijać system tylko w oparciu o odpłatne wypożyczenia. W swojej ofercie oczekuje od Miasta Kraków miesięcznej dopłaty, w wysokości 1zł za rower (co oznacza dla gminy kilkanaście milionów oszczędności). Co więcej dochody ze znajdującej się na rowerach powierzchni reklamowej będą w całości przekazywane do miejskiego budżetu.
Same rowery, które posłużą mieszkańcom Krakowa przez najbliższe 8 lat, to bardzo nowoczesne. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i wygodną, wyprostowaną pozycją podczas jazdy. Fabrycznie wyposażone są w wał cardana zastępujący łańcuch, a zatem już nigdy użytkownicy nie pobrudzą sobie nogawek. Dodatkowe wyposażenie to m.in. koszyk stalowy, komputer pokładowy, aktywny gps i oświetlenie LED.
Podpisanie umowy z firmą BikeU będzie możliwe po upływie 10 dni od ogłoszenia wyników postępowania.