W kwietniu kontynuowano w Krakowie działania przeciw ''szarej strefie taxi''. W ostatni piątek pracownicy Urzędu Miasta Krakowa przeprowadzili samodzielne czynności służbowe wobec kierowców „UBER” i „EKO-TAXI”. Wszczęto 10 postępowań w sprawie ukarania kierowców za wykroczenia przeciwko porządkowi publicznemu.
Na podstawie przeprowadzonych na terenie Krakowa 29 kwietnia w godzinach popołudniowych i nocnych rutynowych i cyklicznych czynności sprawdzających wobec krakowskich przewoźników osób, pracownicy Urzędu Miasta Krakowa zamówili 10 przewozów w dwóch organizacjach zrzeszających nielegalnych przewoźników osób, w tym:
– 7 kursów za pomocą aplikacji smartfonowej „UBER”,
– 3 kursy zlecone telefonicznie w „EKO-TAXI”.
W dziewięciu przypadkach stwierdzono wykonywanie usług przewozowych bez jakiejkolwiek wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego osób, w jednym - kierowca nie posiadał licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzielonej na obszar Gminy Miejskiej Kraków. We wszystkich przypadkach zostały wszczęte postępowania wyjaśniające zmierzające do skierowania wniosków do sądu o ukaranie kierowców za wykroczenia przeciwko porządkowi publicznemu z art. 601 § 1 Kodeksu wykroczeń. Za czyny te kierowcom grożą kary ograniczenia wolności albo grzywny do 5 tys. zł.
Ponadto, wszyscy przewoźnicy popełnili nieprawidłowości skarbowe, polegające na niezaewidencjonowaniu sprzedaży usługi za pomocą kasy fiskalnej (kierowcy „UBER”) oraz dotyczące niewydania nabywcy usługi, bez jego żądania, paragonu oraz związane z wydaniem wadliwych paragonów, tj. z błędnym określeniem rodzaju wyświadczonej usługi „ochrona”, zamiast „przewóz osób” i wydrukowane przez kasę ogólnego przeznaczenia, zamiast przez kasę o zastosowaniu specjalnym przeznaczoną do prowadzenia ewidencji usług taksówkowych (kierowcy „EKO-TAXI”). Nieprawidłowości te zostaną zgłoszone do właściwych urzędów skarbowych, które orzekając na podstawie Kodeksu karnego skarbowego – nakładają na kierowców mandaty karne.
W związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami w zakresie przewozów osób, Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców zapowiada, że w dalszym ciągu będzie regularnie prowadził czynności służbowe na terenie miasta Krakowa w celu zwalczania nieuczciwej konkurencji.
Przypomnijmy, że na terenie Krakowa usługi przewozu osób pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 7 osób łącznie z kierowcą na rzecz okazjonalnego (przygodnego) pasażera, mogą być wykonywane tylko na podstawie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzielonej przez Prezydenta Miasta Krakowa.
Z kolei okazjonalny przewóz pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą może być wykonany tylko na podstawie stosownej licencji na przewóz osób, pod warunkiem nieużywania w pojeździe przyrządu służącego do obliczania należności (taksometru, smartfonu), nieumieszczania w sposób widoczny i czytelny z zewnątrz pojazdu oznaczeń z nazwą, adresem, telefonem, adresem strony internetowej przedsiębiorcy lub innych oznaczeń mających na celu identyfikację przedsiębiorcy, a także reklam usług taksówkowych i przedsiębiorców świadczących takie usługi oraz nieposiadania na dachu pojazdu lamp lub innych urządzeń technicznych.
Ponadto, w przypadku pojazdu posiadającego nie więcej niż 7 miejsc – okazjonalny przewóz może być wykonany na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej w lokalu przedsiębiorstwa oraz po ustaleniu opłaty ryczałtowej przed rozpoczęciem tego przewozu i zapłaceniu z góry należności na rzecz przedsiębiorcy w formie bezgotówkowej lub gotówkowej w lokalu przedsiębiorcy.
Nadmieńmy, że każdy odpłatny przewóz osób, bez względu na sposób zamówienia i realizacji tej usługi, a także metodę płatności za nią (np. bezgotówkową) – podlega ustawie o transporcie drogowym. W szczególności przestrzega się potencjalnych kierowców zamierzających wykonywać przewozy osób pod szyldem „UBER” przed zrzeszaniem się w tej firmie, bowiem organizacja ta nie jest przewoźnikiem, a jedynie oferuje odpłatny dostęp do swojej aplikacji informatycznej pośredniczącej w zlecaniu przewozów. Zatem wszelkie konsekwencje karne za nielegalne świadczenie usług przewozowych spadną na kierowców osobiście wykonujących transport drogowy osób.