Kraków przez najbliższe dziewięć lat będzie dysponował nową „Polityką transportową dla miasta”. Jakie cele ma ten dokument i co zmieni w życiu mieszkańców? O tym dyskutowano na posiedzeniu Komisji Infrastruktury.
Do najważniejszych celów inwestycyjnych należą: modernizacja i rozbudowa infrastruktury tramwajowej, wymiana taboru autobusowego i tramwajowego, budowa lub wydzielanie pasów autobusowych na najbardziej zatłoczonych ciągach komunikacyjnych i stopniowe wprowadzanie szybkiego transportu autobusowego (Bus Rapid Transit), budowa nowych przystanków kolejowych na obszarze miasta w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), rozwój systemu parkingów P&R głównie w sąsiedztwie pętli tramwajowych oraz przystanków kolejowych, budowa odcinków tunelowych na najbardziej newralgicznych obszarach, gdzie przepustowość układu transportu zbiorowego została wyczerpana, rozwój systemu obszarowego sterowania ruchem dla kolejnych ciągów komunikacji tramwajowej z rozszerzeniem dla komunikacji autobusowej, rozwój infrastruktury rowerowej, w tym w zakresie powiązania z siecią komunikacji zbiorowej, budowa nowoczesnego, bezkolizyjnego, o wysokich parametrach przewozowych podsystemu transportu zbiorowego (premetro, metro).
Jednak głównym celem, o którym mówił Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej jest zahamowanie trendu częstego korzystania z samochodu osobowego. Mają temu służyć także specjalne pasy drogowe dla samochodów, w których jedzie trzy lub więcej osób. O zastosowanie takich metod prosił radny Łukasz Słoniowski. To rozwiązanie zostało zastosowane m.in. na ulicy Kamieńskiego. Jednym z ważnych elementów nowej polityki transportowej jest rozbudowa sieci dróg dla rowerów i ciągów pieszych oraz organizacji ruchu ułatwiającej wygodne poruszanie się rowerem i pieszo. W dokumencie czytamy: „celem jest zapewnienie połączeń rowerowych do miejsc pracy i nauki oraz ośrodków rekreacji z miejscami zamieszkania przy uwzględnieniu gmin ościennych. Możliwe to będzie poprzez dalszą rozbudowę sieci tras rowerowych. Ponadto dążyć należy do rozwoju systemu roweru miejskiego (wzrostu liczby stacji oraz rowerów oddanych do publicznego użytkowania). Dodatkowo powinny być podejmowane działania sprzyjające ruchowi pieszemu (strefy uspokojonego ruchu, strefy zamieszkania, zwiększenie gęstości przejść dla pieszych, budowa kładek dla pieszych oraz kładek pieszo-rowerowych, stopniowa eliminacja parkowania na chodnikach)”. Do tego punktu wątpliwości miała radna Teodozja Maliszewska. – Bardzo mi się podoba wizja dojazdu do miejsca pracy czy nauki rowerem, lecz chciałby mieć zapewnienie od dyrektorów Wydziału Gospodarki Komunalnej i Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, że zapewnią właściwą infrastrukturę rowerową w szkołach. Większość placówek w Krakowie nie stać na zakup i montaż kilkudziesięciu stojaków na rowery. Czy bierzecie to pod uwagę? – pytała radna. Dyrektor ZIKiT, Marcin Korusiewicz zapewnił radną, iż takie formy pomocy są już prowadzone. – Już 25 szkół przystąpiło do projektu finansującego stojaki rowerowe. A zapewniam, że będą kolejne środki na ten cel. Zabezpieczone są już pieniądze na następne 3 lata. W sumie w tym roku zamontowano 800 stojaków – powiedział Korusiewicz.
Podczas najbliższej sesji 25 maja, wszyscy radni będą mieli okazje zapoznać się z dokumentem w trakcie pierwszego czytania.