Od 11 kwietnia trwa rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych. Do 10 czerwca kandydaci mogli wypełnić i złożyć wiosek o przyjęcie do klasy pierwszej wybranej szkoły.
W Krakowie nabór jest prowadzony do 74 szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży: 32 liceów ogólnokształcących, w tym 1 liceum ogólnokształcącego mistrzostwa sportowego, 1 liceum ogólnokształcącego sportowego i 1 liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, 23 techników i 19 zasadniczych szkół zawodowych. Do dyspozycji uczniów pozostaje łącznie 12 418 miejsc, w tym: 5706 w liceach ogólnokształcących, 4739 w technikach i 1973 w zasadniczych szkołach zawodowych. Według danych na dzień 24.05.2016 r. w systemie rekrutacyjnym Omikron potwierdzono 2661 wniosków o przyjęcie do wszystkich ww. szkół, a liczba wszystkich wprowadzonych do systemu wniosków wynosi 23 581.
Urząd Miasta Krakowa zachęca do wypełniania wniosków w formie elektronicznej, ponieważ umożliwi to rodzicom i kandydatom śledzenie na bieżąco kolejnych etapów procesu rekrutacji oraz niezwłoczne uzyskanie informacji o wynikach naboru. Na stronie internetowego systemu rekrutacyjnego Omikron znajduje się wyszukiwarka szkół – należy wybrać odpowiednie opcje wyszukiwania w części „Informator o ofercie” (menu boczne). Przed wyborem szkoły warto zajrzeć na portal Nasze Szkoły (https://naszeszkoly.krakow.pl), na którym można zapoznać się ofertą edukacyjną krakowskich placówek.
Od 24 do 28 czerwca do godziny 15:00 kandydaci będą mogli uzupełnić wniosek o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej o świadectwo ukończenia gimnazjum oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego – te dokumenty należy złożyć w szkole ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru.
1 lipca komisje rekrutacyjne podadzą do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych. Do 12 lipca kandydaci będą potwierdzać wolę podjęcia nauki w wybranej szkole, do której się zakwalifikowali – w tym celu należy złożyć w szkole oryginały świadectw i zaświadczeń o wyniku egzaminu gimnazjalnego (nie dotyczy to kandydatów, którzy na wcześniejszym etapie złożyli już oryginały tych dokumentów). 13 lipca o godzinie 12:00 komisje rekrutacyjne podadzą do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych.
Od ogłoszenia list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych rozpoczyna się postępowanie uzupełniające, które nie będzie prowadzone przy wykorzystaniu informatycznego systemu rekrutacyjnego. W systemie dostępna będzie natomiast informacja o wolnych miejscach w szkołach.