Klasyczna symfonika filmowa, muzyka do amerykańskich animacji, stare kino we współczesnych odsłonach, fortepianowe improwizacje na tematy filmowe, alternatywna muzyka dronowa, ścieżka dźwiękowa do gry wideo - w minionym tygodniu zaprezentowaliśmy naszej publiczności niemal wszystkie gatunki muzyki związanej z ekranem. W zakończonym w poniedziałek 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie uczestniczyło 39 tysięcy osób.
Bilans tegorocznej edycji FMF to m.in. dziesięć koncertów (w tym sześć galowych), czterdzieści fragmentów klipów filmowych użytych podczas wieczornych widowisk, pięć renomowanych zespołów orkiestrowych (Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Miasta Tychy AUKSO, FMF Youth Orchestra), dwa chóry mieszane (Pro Musica Mundi, Chór Polskiego Radia), dwunastu wybitnych dyrygentów (m.in. Dirk Brossé, Frank Strobel, Ludwig Wicki, Anthony Weeden, Marek Moś), stu siedemdziesięciu polskich i zagranicznych gości z branży filmowej oraz pięćdziesięciu kompozytorów związanych z ekranem, w tym dwóch zdobywców Oscara: Alexandre Desplat i Jan A.P. Kaczmarek.
Filmowy tydzień rozpoczęliśmy właśnie od potrójnego oscarowego spotkania najwybitniejszych przedstawicieli światowego kina – Romana Polańskiego, Alexandre’a Desplata i Jana A.P. Kaczmarka. Uroczystą galę „Scoring4Polański” - podczas której zabrzmiały najsłynniejsze tematy orkiestrowe z filmów mistrza skomponowane m.in. przez Wojciecha Kilara, Alexandre’a Desplata, Ennia Morriconego i Krzysztofa Komedę – zorganizowaliśmy w dwóch prestiżowych miejscach: katowickiej siedzibie NOSPR i Centrum Kongresowym ICE Kraków.
W kolejnych dniach zaprezentowaliśmy barwny kalejdoskop gatunków muzycznych związanych z ekranem – były m.in. filmowe piosenki Henryka Warsa i Bronisława Kapera w jazzowych aranżacjach Pawła Kaczmarczyka i Audiofeeling Trio, najsłynniejsze motywy muzyki filmowej w fortepianowej improwizacji Aleksandra Dębicza (w ramach inauguracji nowego cyklu FMF: „Cinematic Piano”), były na wskroś nowoczesne, dronowe partytury Jóhanna Jóhannssona, Josepha Trapanese, Cliffa Martineza i Łukasza Targosza oraz najsłynniejsze tematy z amerykańskich filmów animowanych i wreszcie – w finałowej gali w krakowskiej TAURON Arenie – trzy wokalno-instrumentalne suity złożone z tematów skomponowanych na potrzeby obsypanej nagrodami gry komputerowej „Wiedźmin 3: Dziki Gon”.
Złożona formuła programów koncertowych umożliwiła nam podjęcie współpracy z solistami światowego formatu uprawiającymi różne, niekiedy skrajnie odmienne gatunki muzyczne. Na estradzie FMF wystąpili m.in.: Edyta Górniak (w piosence „Kolorowy wiatr” z filmu „Pocachontas”), Brodka (w finałowej kołysanej z przedpremierowej suity „Wiedźmin 3: Krew i wino”), Tomasz Stańko (w ścieżkach dźwiękowych Krzysztofa Komedy i Jerry’ego Goldsmitha), Wioletta Chodowicz (m.in. w słynnej wokalizie z „Dziewiątych wrót” Wojciecha Kilara i sopranowych partiach suit z komputerowego „Wiedźmina”), Maciej Obara International Quartet (w jazzowych tematach Krzysztofa Komedy) oraz Percival - folkmetalowa formacja specjalizująca się w muzyce słowiańskiej (w finałowej gali „Video Game Show: Wiedźmin 3 Dziki Gon”)
Właśnie ta różnorodność, zarówno repertuarowa jak i wykonawcza, stanowi – zdaniem dyrektora artystycznego FMF Roberta Piaskowskiego – jeden z największych atutów tegorocznego festiwalu. - Dziewiąta edycja jest dowodem na to, że powoli wymykamy się formule samej muzyki filmowej, a wchodzimy w coraz szersze kręgi muzyki związanej z ekranem - kinowym, telewizyjnym i komputerowym – podsumowuje Piaskowski.
Szeroka tematyka cechowała także pasmo edukacyjne FMF 2016 – podczas tej edycji dwudziestosiedmioosobowa grupa młodych kompozytorów (wybranych spośród kandydatów do FMF Young Talent Award) uczestniczyła w ponad czterdziestogodzinnych warsztatach Master Classes, obejmujących m.in. sesję nagraniową w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zajęcia z zakresu technologii dźwięku przestrzennego i metod ambisonicznych (nagrywanie specjalistycznymi mikrofonami typu Soundfield i Eigenmike, niedostępnymi w Polsce) oraz prezentację komory bezechowej w Akademii Górniczo-Hutniczej.
W Centrum Festiwalowym w Pałacu Krzysztofory zorganizowaliśmy z kolei spotkania z twórcami i specjalistami z branży filmowej, otwarte dla szerszej publiczności. Ze swoimi fanami spotkali się m.in. zdobywca Oscara za soundtrack do filmu „Grand Budapest Hotel” Alexandre Desplat, współtwórca muzycznej oprawy „Shreka” Harry Gregson-Williams, zdobywcy nagrody Emmy związani z grupą Dynamic Music Partner ze studia Warner Bros. (Lolita Ritmanis, Kristopher Carter i Michael McCuistion), przedstawiciele najnowszej, alternatywnej muzyki filmowej (Joseph Trapanese, Cliff Martinez, Łukasz Targosz) oraz twórcy trzeciej odsłony komputerowego „Wiedźmina” (reżyser Konrad Tomaszkiewicz i autorzy muzyki: Marcin Przybyłowicz i Mikołaj Stroiński). W wydarzeniach towarzyszących i spotkaniach zorganizowanych w ramach Forum Audiowizualnego FMF uczestniczyło dwa i pół tysiąca miłośników szeroko pojętej muzyki filmowej.
I jeszcze festiwalowe nagrody - przyznawane co roku uznanym twórcom i utalentowanym adeptom muzyki filmowej, ale także osobistościom i przyjaciołom FMF. Laureatem drugiej w historii Nagrody im. Wojciecha Kilara, ustanowionej przez prezydentów Krakowa i Katowic i przyznawanej kompozytorom kontynuującym twórczą linię patrona, został francuski laureat Oscara Alexandre Desplat; tytułem Ambasadora FMF uhonorowano z kolei prof. Daniela Carlina z Uniwersytetu Południowej Kalifornii, trzykrotnego przewodniczącego jury międzynarodowego konkursu FMF Young Talent Award. W tym roku młodzi kompozytorzy ubiegający się o prestiżową statuetkę konkursu prowadzonego przez Ambasadora FMF tworzyli oprawę muzyczną do wskazanych scen z czwartej części przygód Shreka („Shrek Forever”). Do etapu finałowego dopuszczono dwudziestu siedmiu kandydatów z piętnastu krajów, którzy wzięli udział w festiwalowych Master Classes. Zwycięzcą FMF Young Talent Award został holenderski twórca Joep Sporck, wyróżniony za wielkie wyczucie i zrozumienie dramaturgii animowanego obrazu; laureatem nagrody specjalnej, ufundowanej przez wytwórnię West One Music Group i obejmującej możliwość udziału w sesji nagraniowej w jednym z czołowych studiów w Londynie – niemiecki twórca o polskich korzeniach, Bartosch McCarthy. Nagrodzona suita Joepa Sporcka zabrzmiała podczas „Gali Muzyki Filmowej: Animacje” w krakowskiej TAURON Arenie – było to pierwsze wykonanie muzyki młodego Holendra na żywo.
Na koniec – garść informacji o recepcji i wydźwięku 9. FMF. Festiwalowe wydarzenia relacjonowało w tym roku prawie 200 dziennikarzy z ośmiu krajów (poza Polską także z Niemiec, Francji, Holandii, Portugalii, Turcji, Rosji i Stanów Zjednoczonych); w prasie ukazało się trzydzieści dziewięć komunikatów o przebiegu FMF. Ogromne zainteresowanie odnotowały media społecznościowe – w tygodniu festiwalowym na portalach pojawiło się milion czterysta wpisów dotyczących wydarzeń, spotkań i koncertów, a ponad dwa i pół tysiąca osób zdecydowało się na pobranie aplikacji #ilovefmf. I jeszcze jeden, bardzo ważny dla nas, wynik liczbowy – największa w historii festiwalu ilość osób korzystających z audiodeskrypcji (techniki polegającej na dodaniu pomiędzy dialogami filmowymi specjalnej narracji, odsłuchiwanej przez osoby niewidome i niedowidzące na słuchawkach) – w tym roku w symultanicznym pokazie filmu „Indiana Jones: Poszukiwacze Zaginionej Arki” z muzyką na żywo uczestniczyło pięćdziesięciu słuchaczy z dysfunkcją wzroku.
Na kolejną, jubileuszową 10. edycję Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zapraszamy już teraz. Do zobaczenia w maju 2017 roku. Bądźcie razem z nami!
Do pobrania: