Do 13 czerwca krakowianie wypełnili ponad 2 tys. ankiet dotyczących uchwały krajobrazowej. Kolejne wciąż spływają i są sukcesywnie rejestrowane. Konsultacje trwają do 24 czerwca. I Ty możesz wypełnić ankietę – każdy głos się liczy.
W ankietach na temat uchwały krajobrazowej można odpowiadać na zamknięte pytania jak i komentować proponowane zmiany w prawie. Komentarze dają możliwość nie tylko wyrażenia opinii za lub przeciw, ale przede wszystkim stwarzają okazję do konfrontacji poglądów i przedstawienia merytorycznej propozycji zmiany czy korekty zaproponowanych regulacji.
W komentarzach pojawiają się zarówno głosy poparcia dla proponowanych rozwiązań, jak poniżej:
„Im mniej reklam tym lepiej. W dobie Internetu ograniczenie reklam do witryn sklepów lub jedynie małych szyldów jest idealnym rozwiązaniem. Odsłania naszą piękną architekturę miasta. A szukając sklepów i tak zawsze lokalizujemy o najpierw w internecie po czym udajemy się na miejsce z dokładnym adresem.”
„W tym temacie należy podjąć decyzje twardej ręki. Tak ma być i koniec. Nie można się ugiąć pod naporem wielkich gigantów reklamy. Byłam na spotkaniu gdzie te firmy tak strasznie krzyczały ze przecież cały czas tak funkcjonują i k0omu to przeszkadza. A no przeszkadza nam mieszkańcom mamy tego serdecznie dość. Zaśmiecili nasze ulice i pozasłaniali budynki. Wygląda to koszmarnie. […]”
jak i głosy krytyczne:
„Uważam ze reklamy są częścią krajobrazu i mi osobiście w niczym nie przeszkadzają. Jestem właścicielem działki na którym stoi nośnik, płace podatki i dlaczego ktoś ma ograniczać moja swobodę gospodarcza ?”
„Uważam że projekt uchwały jest zbyt restrykcyjny i przyczyni się do mniejszych wpływów do kasy państwa/miasta z podatków. Przedsiębiorcy z branży reklamowej nie będą zarabiali a więc nie będą płacili podatków z działalności, osobom prywatnym wynajmującym działki pod reklamy również spadną dochody.[…]”
(zachowana oryginalna pisownia)
Warto zaznaczyć, że zdecydowana większość negatywnych opinii nie dotyczy konkretnych rozwiązań koncepcji uchwały reklamowej w zakresie zasad i warunków sytuowania reklam i szyldów a samej idei ograniczenia liczby reklam w przestrzeni publicznej. Zamieszczone w ankietach negatywne komentarze nie zawierają propozycji alternatywnych zapisów i ewentualnego kierunku uporządkowania sytuacji, lecz skupiają się na negacji przyjętej koncepcji porządkowania miasta z reklam. Z drugiej strony, część ankietowanych uważa zaproponowane zapisy za zbyt liberalne w stosunku do ich oczekiwań i proponuje wręcz całkowite usunięcie reklam, np. ze Starego Miasta.
Ankietę można wypełnić do 24 czerwca. Wszystkie kluczowe informacje na temat uchwały krajobrazowej można znaleźć w specjalnej zakładce na stronie Urzędu Miasta Krakowa.
Dziś (13 czerwca) o 18.00 w Centrum Dialogu Obywatelskiego przy ul. Brackiej 10 odbędzie się spotkanie informacyjne dla radnych dzielnicowych. Wciąż trwają dyżury projektantów, także przy ul. Brackiej 10, gdzie można skonsultować wstępny projekt uchwały.