Na których osiedlach zostaną wybudowane chodniki, a także gdzie powstaną kolejne ścieżki rowerowe? Radni z Komisji Infrastruktury zapoznali się z informacjami na temat planowanych inwestycji.
Radni niejednokrotnie apelowali o budowę chodników na osiedlach peryferyjnych, gdyż w wielu przypadkach ruch pieszych był praktycznie niemożliwy. W budżecie miasta oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej znalazły się wreszcie zapisy o „Budowie chodników na terenie Krakowa”. Celowo w dokumencie nie zaznaczono konkretnych realizacji. – Umożliwi to dokonanie ewentualnych zmian w poszczególnych latach w przypadku braku możliwości budowy chodnika wytypowanego do realizacji w danym roku – mówił Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKiT.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wyznaczył na najbliższe 3 lata 18 punktów w mieście, w których takie inwestycje zostaną przeprowadzone. Wśród nich znalazły się chodniki przy ulicach: XX Pijarów, Zygmuntowskiej, Conrada, Łokietka, Składowej, Chodowieckiego, Pasternik, Katowickiej, Księcia Józefa, Olszanickiej, Chełmskiej, Jodłowej, Orzechowej, Petrażyckiego, Jancarza, Uniwersału Połanieckiego, Wadowskiej.
Radni mieli trochę zastrzeżeń co do umiejscowienia przyszłych inwestycji. – W planie napisane jest o budowie chodników na osiedlach peryferyjnych, a tymczasem przedstawione zadania znajdują się w innych dzielnicach. Mam wrażenie, że po raz kolejny osiedla peryferyjne są zaniedbywane, a to mieszkańcy tych terenów najbardziej odczuwają brak tego typu infrastruktury. Dzieci do szkoły chodzą poboczami, bo niestety dzielnic nie stać na budowę chodników – tłumaczyła radna Teodozja Maliszewska. Z kolei radny Jakub Kosek zwrócił uwagę na realizację zadań, w których budowa chodników łączyłaby się z montażem odwodnienia. ZIKiT zapowiedział, że cześć takich inwestycji zostanie przeprowadzonych, lecz nie znajdują się wśród tych zadań.
Ponadto radni zapoznali się także z planem inwestycyjnym dotyczącym ścieżek rowerowych. W 2015 roku wybudowano w Krakowie ponad 6 km dróg rowerowych, wśród nich znalazły się odcinki przy estakadzie Lipska-Wielicka, czy też rewitalizacja dróg rowerowych w ramach inwestycji drogowych przy ul. Mogilskiej, Al. Jana Pawła i skrzyżowaniu Lema i Meissnera. W tym roku wykonano już rewitalizację drogi rowerowej w ramach rozbudowy ul. Igołomskiej (330 m), a także rewitalizację w ramach budowy drogi łączącej Kraków z Brzegami (1390 m). Natomiast wśród planowanych zadań znalazły się m.in.: droga rowerowa wzdłuż wałów Wisły, między Białuchą a Mostem Wandy. Realizacja tego projektu jest przewidziana na listopad tego roku.
W tym roku ZIKiT planuje rozpocząć budowę następujących ścieżek rowerowych: wzdłuż ul. Teligi do ul. Ćwiklińskiej – 1,52 km (szacowane koszty: 2 mln 410 tys. zł); wzdłuż ul. Wielickiej: od ul. Jaksy do ul. Teligi – 1,65 km (koszt: 3 mln zł); wzdłuż ul. Opolskiej: od kładki nad ul. Opolską do ul. Weissa oraz od ul. Sosnowieckiej do Mackiewicza - 2,4 km (3,5 mln zł); wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej i Nowohuckiej (od ul. Obrońców Krzyża do Bulwarowej) – 3,5 km (nie ma jeszcze kosztorysu), wzdłuż ul. Zakopiańskiej: od Łagiewnik do ul. S. Faustyny – 750 m (500 tys. zł).
Obecnie mamy w Krakowie: 93 km dróg rowerowych, 33 km dróg dla rowerów i pieszych, 23 km — chodników z dopuszczonym ruchem rowerowym oraz 21 km ulic z dopuszczonym ruchem rowerowym pod prąd. W sumie 170 km infrastruktury rowerowej.