W pierwszej połowie lipca kontynuowano w Krakowie działania przeciw ''szarej strefie TAXI''. Przez ostatnie trzy tygodnie pracownicy Urzędu Miasta Krakowa przeprowadzili samodzielne czynności służbowe wobec kierowców UBER. Wszczęto 28 postępowań w sprawie ukarania kierowców za wykroczenia przeciwko porządkowi publicznemu.
Na podstawie przeprowadzonych na terenie Krakowa od 29 czerwca do 14 lipca w różnych porach dnia czynności sprawdzających wobec krakowskich przewoźników osób, pracownicy Urzędu Miasta Krakowa zamówili 28 przewozów w jednej z organizacji zrzeszających nielegalnych przewoźników osób za pomocą mobilnej aplikacji smartfonowej UBER.
W wszystkich przypadkach stwierdzono wykonywanie usług przewozowych bez jakiejkolwiek wymaganej licencji na wykonywanie transportu drogowego osób. Zostały wszczęte postępowania wyjaśniające zmierzające do skierowania wniosków do sądu o ukaranie kierowców za wykroczenia przeciwko porządkowi publicznemu z art. 601 § 1 Kodeksu wykroczeń. Za czyny te kierowcom grożą kary ograniczenia wolności albo grzywny do 5 tys. zł.
Ponadto, wszyscy przewoźnicy popełnili nieprawidłowości skarbowe, polegające na niezaewidencjonowaniu sprzedaży usługi za pomocą kasy fiskalnej. Nieprawidłowości te zostaną zgłoszone do właściwych urzędów skarbowych, które orzekając na podstawie Kodeksu karnego skarbowego – nakładają na kierowców mandaty karne.
Dodatkowo stwierdzono, że żaden pojazd UBER nie posiadał wewnątrz cennika usług, a przepisy ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług stanowią, że w miejscu świadczenia usług uwidacznia się ceny jednostkowe usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości. Jeżeli sprzedawca usługi nie wykonuje tych obowiązków, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego, w drodze decyzji, karę pieniężną do wysokości 20 tys. zł. Dokumentacja ze wszystkich przejazdów UBER zostanie przekazana do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Krakowie.
Przeprowadzone ostatnio zintensyfikowane działania wobec kierowców UBER wykazały kolejne przypadki zaskakiwania pracowników Urzędu nagłą, niespodziewaną podwyżką opłaty. W 15. przypadkach (na 24 przejazdy), opłata została podwyższona do minimalnej opłaty ustanowionej przez UBER, a w 6. przypadkach stawki opłat zostały podwyższone, z uwagi na duży popyt zleceń. Najbardziej bulwersująca podwyżka o 190 % nastąpiła za kurs 6,6 km wykonany w ciągu 11 minut, za który została pobrana opłata 44,54 zł (najtańszą krakowską taksówką - ok. 18,00 zł). Pozostałe podwyżki były w przedziale 30–90 %. Wszystkie te zdarzenia, które mają charakter naruszenia interesów konsumentów - zostaną zgłoszone do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
W związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami w zakresie przewozów osób, Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców zapowiada, że w dalszym ciągu będzie regularnie prowadził czynności służbowe na terenie miasta Krakowa w celu zwalczania nieuczciwej konkurencji.
Przypomnijmy, że każdy odpłatny przewóz osób, bez względu na sposób zamówienia i realizacji tej usługi, a także metodę płatności za nią (np. bezgotówkową) – podlega ustawie o transporcie drogowym. W szczególności przestrzega się potencjalnych kierowców zamierzających wykonywać przewozy osób pod szyldem UBER przed zrzeszaniem się w tej firmie, bowiem organizacja ta nie jest przewoźnikiem, a jedynie oferuje odpłatny dostęp do swojej aplikacji informatycznej pośredniczącej w zlecaniu przewozów. Zatem wszelkie konsekwencje karne za nielegalne świadczenie usług przewozowych spadną na kierowców osobiście wykonujących transport drogowy osób.