Przeszło półwieczne kamienne rzeźby i instalacje artystyczne, będące charakterystycznymi elementami nowohuckich osiedli i parków wymagają renowacji. Z upływem lat coraz mniej kojarzą się ze sztuką. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zlecił program konserwatorski. Jednostka będzie wnioskowała o pieniądze w przyszłorocznym budżecie na ten cel. Wstępne koszty oszacowano na 150 tys. złotych.
Plenerowe rzeźby i instalacje, mimo że reprezentują ten sam okres w sztuce, są bardzo zróżnicowane. Wśród nich jest np. Syrenka – Magdaleny Jaroszyńskiej (1963-65), która stoi w Parku Wiśniowy Sad. Rzeźba wykonana została z zaprawy imitującej kamień z dodatkiem bardzo drobnych, białych kamyków. Jest najlepiej zachowana, ponieważ w 2006 roku przeszła konserwację. Mimo to kamień wymaga już oczyszczenia i zabezpieczenia przed wilgocią. Na powierzchni rzeźby zauważyć można liczne, drobne spękania. Konieczne jest także uzupełnienie ubytków.
W znacznie gorszym stanie jest rzeźba znajdująca się na osiedlu Piastów przedstawiająca Kobietę z dzieckiem. Wykonana jest z nietrwałego kamienia – wapienia pińczowskiego i dlatego postacie są już bardzo rozmyte i coraz trudniejsze do rozpoznania. Proces destrukcji przyspieszyło bliskie sąsiedztwo z ruchliwą ulicą oraz szkodliwe warunki atmosferyczne. Kamień w niektórych miejscach jest pęknięty, zabrudzony i porośnięty mchem. Prawdopodobnie rzeźba nie była nigdy odnawiana.
Konserwacji poddana zostanie także Ryba w Parku Ratuszowym, instalacja Skrzydło w Parku Lotników, Pierścienie (blaszana, 3 metrowa instalacja) przy ul. Łęczyckiej, Piszczałki przy Zalewie Nowohuckim, betonowa rzeźba na Plantach Bieńczyckich. Przewidziana jest również odnowa instalacji-słupa w rejonie ul. Cedyńskiej oraz malowniczego obiektu na os. Spółdzielczym – instalacji z betonu i mozaiki, utrzymanej w barwach czerwieni i błękitu, która przypomina płomień lub wijącą się kobrę.
W większości autorzy tych prac są nieznani. Wiadomo, że powstały w latach 60., prawdopodobnie w większości wykonali je artyści mieszkający w Nowej Hucie, wykorzystujący takie materiały jak kamień, beton, blacha, metalowe pręty, płaskowniki, które być może dostawali z kombinatu. Przeważają prace abstrakcyjne, nawiązujące do nurtu sztuki nowoczesnej po 1956 roku.