Podczas konferencji „Zarządzanie miejskimi obszarami funkcjonalnymi”, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Metropolia Krakowska przedstawiciele 15 gmin rozmawiali na temat współpracy metropolii, polityki transportowej, planowania przestrzennego i o możliwościach rozwoju polskich miast. W konferencji wziął udział Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta ds. Inwestycji i Infrastruktury. Debata w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbyła się pod patronatem Miasta Krakowa.
- Nasze Stowarzyszenie staje przed fundamentalnym pytaniem, jak przekształcić działania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w trwały system zarządzania krakowskim obszarem funkcjonalnym. Najważniejsze tematy, które należy wyszczególnić to: rozwój, transport i przestrzeń, ta konferencja powinna pokazać kierunki, w stronę których powinniśmy zmierzać w przyszłości – zaznaczył Jacek Majchrowski podczas otwarcia debaty.
Jednym z najistotniejszych aspektów wzajemnych powiązań międzygminnych jest system transportowy na obszarach metropolitarnych, ze szczególnym uwzględnieniem styku miasta centralnego i gmin ościennych. Uczestnicy pierwszego panelu zastanawiali się jak zintegrować zarządzanie transportem publicznym w polskim porządku prawno-administracyjnym. Dyskutowali ze sobą: Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury Tadeusz Trzmiel, Ziemowit Borowczak – Zastępca Przewodniczącego Komisji Transportu ZMP oraz Tomasz Ożóg – Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Skawina.
Dyskutanci zdefiniowali, czym jest zrównoważony transport i jaką rolę pełni transport zbiorowy, rowerowy i pieszy. Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji przedstawił założenia władz Krakowa, dotyczące rozwoju infrastrukturalnego mieście. - W czerwcu tego roku Rada Miasta Krakowa przyjęła politykę transportową na lata 2016-2025, która przyjmuje jako podstawowy cel mobilność zrównoważoną. Zakładamy, że transport w najbliższych latach będzie się rozwijał w sposób efektywny, a w przyszłości zaspokoi potrzeby użytkowników, przy jednoczesnym minimalizowaniu negatywnego wpływu na środowisko. Niezwykłą wagę przykładamy do kwestii zatłoczenia miasta, jakości powietrza i sprawności funkcjonowania transportu publicznego – powiedział Tadeusz Trzmiel.
OTO FOTOKRONIKA MIASTA KRAKOWA
Zatłoczenie i sprawność funkcjonowania transportu odgrywa kluczowe znaczenie w życiu miasta. Kraków stanowi główne źródło miejsc pracy oraz jest ośrodkiem edukacyjnym dla mieszkańców okolicznych gmin. Według dostępnych danych (NSP 2011) przepływ pracowników między Krakowem i gminami województwa małopolskiego kształtował się na poziomie 91 tys. osób, z czego 25,3 tys. stanowiły osoby z gmin strefy podmiejskiej Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Podobną liczbę stanowią uczniowie dojeżdżający codziennie do krakowskich szkół. W takiej sytuacji ogromnym wyzwaniem jest organizacja sprawnego i komfortowego transportu publicznego, usprawnienie ruchu na głównych arteriach wlotowych/wylotowych, czy też zaplanowanie i budowa parkingów na obrzeżach miasta.
Proces rozlewania się miast i związany z tym narastający problem obsługi transportowej obszarów o niskiej gęstości zaludnienia, staje się kluczowym czynnikiem determinującym zasady działania systemu transportowego. Rola samochodu osobowego w codziennych podróżach wciąż wzrasta, stąd coraz większa rola sprawnego i komfortowego transportu publicznego, jako alternatywnego środka transportu. W prezentacji poruszone zostaną wybrane aspekty funkcjonowania systemu transportowego w obszarach metropolitarnych, ze szczególnym uwzględnieniem styku miasta centralnego i gmin ościennych. Przedstawione zostaną przykłady rozwiązań krajowych i zagranicznych, obrazujące możliwe drogi do wzmocnienia roli transportu publicznego oraz wskazujące na potencjał ruchu rowerowego i przemieszczeń pieszych, wzmacniających działanie komunikacji zbiorowej. Całość prezentacji będzie poparta wybranymi wynikami badań ruchliwości, prowadzonymi w obszarach metropolitarnych w Polsce.
Podczas pozostałych paneli samorządowcy i przedstawiciele środowisk naukowych dyskutowali o wyzwaniach stojących przed zarządzającymi miejskimi obszarami funkcjonalnymi, związanych z tworzeniem - na zasadach partnerstwa – trwałej platformy współpracy ośrodków miejskich, szczególnie ośrodków wojewódzkich, z otaczającymi je gminami w warunkach niedoskonałego systemu planowania oraz barier społeczno-politycznych.
Organizator wydarzenia – Stowarzyszenie Metropolia Krakowska zostało powołane do życia 24 czerwca 2014 roku. Metropolia Krakowska tworzy zinstytucjonalizowaną płaszczyznę współpracy dla 15 stowarzyszonych w nim gmin – Krakowa i otaczających go 14 jednostek samorządu terytorialnego: Biskupice, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Kocmyrzów-Luborzycę, Liszki, Michałowice, Mogilany, Niepołomice, Skawinę, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów oraz Zielonki).