Trwa ogólnopolska dyskusja na temat planowanych zmian w systemie edukacji, ogłoszonych przez minister Annę Zalewską. W czwartek, 20 października, podczas konferencji prasowej w Pawilonie Wyspiańskiego Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Katarzyna Król przedstawiła propozycje zmian w sieci krakowskich szkół samorządowych oraz zaprezentowała obszerny dokument pn. „Reforma systemu oświaty w krakowskich szkołach”.
– Projekt nowelizacji ustawy jest na razie procedowany i zostanie uchwalony w grudniu, niemniej jednak chcieliśmy wcześniej przygotować wstępną koncepcję nowej sieci szkolnej w Krakowie, aby dać czas na rozmowy, konsultacje i dyskusje. Chcemy również przedyskutować te zmiany w dzielnicach. Nasze założenie jest takie, aby z obecnie funkcjonujących samodzielnych gimnazjów stworzyć sieć mniejszych szkół samorządowych, do których rodzice będą mieli bardzo blisko i w których nie będzie ciasno, tak by zwiększyć komfort nauki najmłodszym uczniom – mówiła wiceprezydent Katarzyna Król.
Przygotowane opracowanie jest analizą obecnie funkcjonujących w Krakowie szkół samorządowych, a jednocześnie materiałem wyjściowym zawierającym propozycję sposobów realizacji wymogów, które najprawdopodobniej postawi przed samorządem krakowskim ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe.
Dokument zawiera opis stanu sektora, zmianowość, analizę demograficzną, dane liczbowe dotyczące np. przedziałów wiekowych uczniów w poszczególnych typach szkół, co ma niebagatelne znaczenie przy podejmowaniu decyzji, w którą stronę powinna pójść zmiana, by zaspokoić oczekiwania lokalnej społeczności. Analizie poddano również sytuację szkół w każdej z 18 dzielnic administracyjnych Krakowa.
W materiale znaleźć można również analizę możliwych skutków w polityce kadrowej związanych z wprowadzeniem reformy. To bardzo ważny aspekt dotyczący troski miasta o ochronę doświadczonych kadr oświatowych.
Szczegółowo przedstawiono kwestie kierunków możliwych zmian, na które w świetle mających obowiązywać przepisów może pozwolić sobie miasto.
Wiceprezydent Katarzyna Król podkreśliła, że materiał nie nosi znamion przesądzenia, nie rozstrzyga, a pokazuje możliwe rozwiązania, które będą przedmiotem dyskusji m.in. powołanego przez Prezydenta Miasta zespołu zadaniowego ds. wdrożenia reformy oświaty w Krakowie. W zespole pracować będą m.in. radni miasta z Komisji Edukacji, przedstawiciele dzielnic, dyrektorów szkół, rodziców, związków zawodowych, Młodzieżowej Rady Miasta i organizacji pozarządowych.
W trakcie konferencji przypomniano, że obecnie funkcjonujące gimnazja kiedyś powstały na bazie szkół podstawowych. Powrót do tej sytuacji przedstawiciele miasta uznają za naturalny kierunek zmian. Wiąże się to też z troską o stworzenie jak najlepszych warunków nauki dla uczniów 8-klasowej szkoły podstawowej. Powstaną więc nowe szkoły podstawowe na bazie obecnych gimnazjów oraz zespołów szkół ogólnokształcących.
Z założeniami, które są wynikiem prac nad przedstawionym dziś dokumentem, zostali zapoznani na ostatnim posiedzeniu radni z Komisji Edukacji Rady Miasta. W tym tygodniu każdy z radnych Miasta Krakowa otrzymał również prezentowany na dzisiejszej komisji materiał.
Efekt dotychczasowych prac nad wdrożeniem reformy pozwala na lokowanie Krakowa wśród samorządów, których stan nad przygotowaniem do wdrożenia reformy jest mocno zaawansowany. Prace te podjęto na tyle wcześnie, by uniknąć niepotrzebnego chaosu i niepokoju środowisk oświatowych.
O przebiegu kolejnych etapów prac nad optymalnym wdrożeniem reformy w Krakowie media będą na bieżąco informowane.
W zakresie szkół ogólnokształcących:
W zakresie szkół zawodowych:
W zakresie szkół specjalnych:
W związku z zapowiedzianą reformą oświaty i konieczną zmianą w sieci szkół, w budżecie Miasta Krakowa i WPF uwzględniono:
- budowę dwóch zespołów szkolno-przedszkolnych:
Ponadto, realizowane są inwestycje związane z poprawą bazy dydaktycznej istniejących szkół (poniżej ważniejsze zadania):
- rozbudowa, adaptacja i modernizacja czterech szkół:
- budowa sześciu sal gimnastycznych / hal sportowych:
- termomodernizacja budynków oświatowych;
- rewitalizacja i modernizacja boisk przyszkolnych.