52 tysiące darmowych e-booków i audiobooków wypożyczono w ramach największej w Polsce akcji promującej czytelnictwo – „Czytaj PL”. Wirtualne książki trafiły nawet w odległe zakątki globu, m.in. na Antypody. Kampania „Czytaj PL” nie zwalnia tempa – już niebawem rusza internetowy serwis literacki CzytajPL.pl. Czytający, łączmy się!
Dzięki akcji „Czytaj PL” aż 52 tysiące razy wypożyczono darmowe e-booki oraz audiobooki. Akcja cieszyła się olbrzymią popularnością, a informacja o niej dotarła za pośrednictwem mediów tradycyjnych i mediów społecznościowych do kilku milionów Polaków.
10 dni po starcie akcji, w odpowiedzi na liczne prośby organizatorzy akcji „Czytaj PL” udostępnili w sieci kody do ściągnięcia 12 e-bestsellerów i zachęcili do ich rozpowszechniania wszystkich internautów. Dzięki temu kody znalazły się m.in.: w szkołach, biurowcach, na parkingach, ścianie w sklepie odzieżowym, witrynie w cukierni, bramie do Puszczy Białowieskiej, warsztacie samochodowym, czy… w windzie w wieżowcu („stara i często się zacina, więc jest dużo czasu na lekturę”), a akcja rozszerzyła swój zasięg z 16 do ponad 130 miast. Z darmowych e-booków oraz audiobooków korzystano, także za granicą. Zanotowano wypożyczenia m.in.: w Australii, Austrii, Estonii, czy Francji. Ponad 3 tysiące osób skorzystało też z możliwości wysłania zaproszenia do akcji znajomym, dzięki czemu nie musieli oni skanować kodów QR, żeby skorzystać z akcji.
- Udowodniliśmy, że dzięki nowym technologiom można promować literaturę i docierać do kolejnych czytelników – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. – Kampania „Czytaj PL” zaangażowała kilkudziesięciu pracodawców, którzy w swoich ofertach rekrutacyjnych wskazali, iż czytanie się opłaca. Ogromnie nas cieszy, że dodatkowo tuż po rozpoczęciu akcji „Pracodawca Przyjazny Czytającym”, dołączały do niej kolejne marki z własnymi pomysłami na promowanie czytelnictwa wśród swoich pracowników – dodaje Helbin.
Jeszcze w tym roku ruszy internetowy serwis CzytajPL.pl. Ma on nie tylko inspirować do czytania, ale przede wszystkim, pisać o inicjatywach ludzi promujących czytelnictwo w Polsce. Codziennie w sieci ukazują się setki newsów, recenzji, felietonów z rynku książkowego. Ich twórcy promują czytelnictwo na bardzo wysokim poziomie, ale wartościowe artykuły, podcasty i vlogi znikają w powszechnym szumie informacyjnym. Autorzy serwisu chcą zwrócić należną im uwagę i umożliwić dostęp do nich swoim odbiorcom.
- Jesteśmy pewni, że dzięki temu uda nam się stale podnosić poziom czytelnictwa. Chcemy, by akcja „Czytaj PL” trwała cały rok. Promowanie nowoczesnego, czytelniczego stylu życia to nasz cel numer jeden – mówi Paweł Polański z Woblink.com. Serwis „Czytaj PL” będzie dostępny pod adresem www.czytajpl.pl oraz w aplikacji Woblink na Androida i iOSa.
„Czytaj PL” to największa kampania promująca czytelnictwo na świecie. W jej ramach w 16 miastach pojawiło się ponad 600 nośników z umieszczonym kodem QR pozwalającym na pobranie 12 książek, które dobrano tak, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Wszystkie tytuły należały do najwyżej literackiej półki. Wśród nich można było natrafić na m.in. „Lśnienie” Stephana Kinga, „Ósme życie” gruzińskiej pisarki Nino Haratischwili czy „Inne pieśni” Jacka Dukaja. Sieć wypożyczalni powiększała się codziennie. Kochający książki w tym roku po raz pierwszy mogli podzielić się e-bookami oraz audiobookami ze znajomymi. Za pomocą aplikacji kod można było wysłać do pięciorga znajomych, bądź wydrukować jako plakat i umieścić go w dowolnym miejscu. Czytający już po raz drugi wskazali, że kochają książki.