W ciągu najbliższych trzech tygodni w Krakowie będzie królować opera. Do 10 lutego, w ramach festiwalu Opera Rara, na krakowskich scenach usłyszymy największe barokowe dzieła w koncertowych wersjach. Przed nami aż czternaście koncertów, w tym trzy recitale wokalne. Panie i Panowie, festiwal Opera Rara w nowej odsłonie czas zacząć!
To był intensywny czas, wypełniony próbami, przygotowaniami i – co najważniejsze – ekscytacją. Dzisiaj wszystko jest jasne – spektakle gotowe, Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis w zażyłości, a bilety wyprzedane!
Festiwal zainaugurowała brawurowa produkcja francuskiego zespołu Le Poème Harmonique, pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a i młodej, zakochanej we wczesnobarokowej estetyce reżyserce Cécile Roussat, czyli „Le Carnaval Baroque”. Niemal od razu, bo 20, 21 i 22 stycznia, przeniesiemy się z wieku XVII w XX, tam bowiem Krzysztof Garbaczewski zaprezentuje swoje odczytanie dzieła wielkiego minimalisty Philipa Glassa. „A Madrigal Opera” jest kompozycją otwartą, zaledwie punktem wyjścia dla reżyserskiej wizji, ale jednocześnie wciągającą bez reszty swą warstwą muzyczną. A możemy być pewni, że wykonanie będzie na najwyższym poziomie – w auli bł. Jakuba zadba o to bowiem Capella Cracoviensis. Tymczasem 26 stycznia w auli Collegium Novum UJ kolejna nowość – pierwszy z trzech zaplanowanych w ramach festiwalu, recitali wokalnych. Przed publicznością wystąpi Michaela Selinger, austriacka mezzosopranistka, która wykona bogaty repertuar złożony z pieśni Clary i Roberta Schumannów, Johannesa Brahmsa, Albana Berga oraz Claude’a Debussy’ego.
27 stycznia zaplanowaliśmy coś dla wielbicieli starej formuły cyklu – „Germanico in Germania” Nicoli Porpory. Na scenie Teatru Słowackiego staną operowe gwiazdy – sopranistka Julia Lezhneva i najwybitniejszy bodaj współczesny kontratenor, Max Emanuel Cenčić. Wraz z nimi wystąpi Capella Cracoviensis na czele z Janem Tomaszem Adamusem, który sprawnie poprowadzi słuchaczy przez zawiłości miłosnej intrygi. Z drugim solowym recitalem wystąpi baryton Peter Harvey. Ze wspaniałym cyklem „Winterreise” Franza Schuberta do poezji Wilhelma Müllera angielski śpiewak pojawi się w Krakowie 29 stycznia, w auli Collegium Novum.
Scenicznych produkcji operowych nigdy dość. Wychodząc z takiego założenia, Opera Rara sięga po kompozycję Stanisława Moniuszki, słynną „Halkę”, ale w wersji zaskakującej: pierwotnej, czyli dwuaktowej wersji wileńskiej z 1848 roku, z mocnym społecznym przekazem. Potrójne jest także wykonanie, czekają nas bowiem aż trzy spektakle – wszystkie w Centrum Kongresowym ICE Kraków, 31 stycznia oraz 1 i 2 lutego.
To nie koniec zaskoczeń – 4 lutego pozornie znane pieśni Karola Szymanowskiego zinterpretuje na nowo Susanna Jara. Recital „Walcz o pieśń” usłyszymy w miejscu równie niespotykanym, co program koncertu, złożony z utworów kompozytora i pieśni łemkowskich – spotkamy się w kawiarni BAL na Zabłociu. Tymczasem 5 lutego, w Teatrze Słowackiego ponownie zabrzmi echo „starej” Opery Rary – znany krakowskim melomanom zespół Armonia Atenea pod batutą George’a Petrou wykona bowiem koncertową wersję opery George’a Friderica Handla „Arminio”. By pokazać pełne operowe spektrum, w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach zespół Arte dei Suonatori zaprezentuje serenatę – gatunek leżący między świecką kantatą a operą, pozbawiony scenicznej akcji, a skupiający się na emocjach bohaterów. Będą nimi Marek Antoniusz i Kleopatra (sopranistka Maria Keohane i alcistka Maria Sanner). Kompozycję „Marc’Antonio e Cleopatra” Johanna Adolfa Hassego poznańska orkiestra wykona w Krakowie 9 lutego.
Na zakończenie festiwalu Opera Rara arcydzieło! Jedno z najważniejszych angielskich dzieł operowych: „Dido and Aeneas” Henry’ego Purcella, którego libretto zaczerpnięte z „Eneidy” Wergiliusza libretto opowiada o tragicznej miłości Dydony i Eneasza, zabawek w rękach zawistnej Wiedźmy. O właściwą jego interpretację zadbają wybitni soliści, m.in. sopranistka Raffaella Milanesi i baryton Richard Helm oraz, znana z wyrafinowanych odczytań dzieł doby baroku, formacja La Risonanza prowadzona przez Fabia Bonizzoniego, której towarzyszyć będzie na poły amatorski Krakowski Chór Mieszczański.
Niech wobec tego rozpocznie się Opera Rara 2017! Oszałamiający przekrój bez mała czterech stuleci, mnogość nastrojów, wysmakowana muzyka w doskonałych wykonaniach, zachwyty i uniesienia. Karnawał w Krakowie będzie tym, z czym powinien się kojarzyć – czystą radością!
Organizatorami festiwalu są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.
Partner: Teatr im. Juliusza Słowackiego.
Patroni medialni: Program Drugi Polskiego Radia, TVP Kultura, TVP Kraków, Gazeta Wyborcza i Radio Kraków.
Więcej na: www.operarara.pl