Czy autokary muszą wjeżdżać do centrum Krakowa? Ile potrzeba parkingów dla przewoźników turystycznych? Dlaczego potrzebne są przystanki dla grup turystycznych? Na te pytania szukali odpowiedzi zarówno urzędnicy, jak i radni z Komisji Promocji i Turystyki.
Podczas spotkania z Krakowską Izbą Turystyki radni wysłuchali opinii na temat wjazdu autokarów turystycznych do Krakowa. W samym centrum miasta zlokalizowanych jest dziesięć przystanków turystycznych, na których autokary mogą się zatrzymywać przez 15 minut, aby wysadzić lub zabrać pasażerów. Takie przystanki istnieją między innymi na Placu Matejki, ul. Kopernika, ul. Dajwór, Placu Bohaterów Getta. – Wielu mieszkańców tych okolic skarży się, że stojące tam autokary przeszkadzają w przejeździe, a także niejednokrotnie stoją z włączonymi silnikami, czego nie powinni robić – mówił Aleksander Miszalski, przewodniczący Komisji Promocji i Turystyki. Niestety, pomimo kontroli Straży Miejskiej kierowcy nie przestrzegają przepisów. Dlatego też przewodniczący Komisji wnioskował, aby w miarę możliwości zwiększyć limit kar za takie przewinienie.
Dodatkowo radni wnioskowali o zmianę zasad postoju na przystankach. Ten pomysł zaproponowała Krakowska Izba Turystyki. – Obecnie kierowcy czekają na pasażerów, chcemy wzorem innych miast europejskich wprowadzić zasadę, że kierowca będzie podjeżdżał po grupę turystyczną. Niestety, nieprzestrzeganie przepisów o wyłączaniu silników podczas postoju jest nagminne, bo kierowcy latem muszą cały czas klimatyzować autokar, a zimą go grzać. Dlatego proponujemy takie rozwiązanie – mówili przedstawiciele Krakowskiej Izby Turystyki.
Dodatkowo KIT zaproponowała objęcie monitoringiem przystanków autobusów turystycznych, tak by można było egzekwować prawidłowość parkowania. Przewodnicy turystyczni z kolei prosili o wydłużenie czasu postoju na parkingach z 3 godzin do minimum 5, gdyż nie są w stanie przeprowadzić grupy w takim czasie np. po zabytkach Starego Miasta. – Takie rozwiązanie wymuszą większą cyrkulację autokarów oraz wykorzystywanie tych najbliższych parkingów odstawczych. Jeśli zwiedzanie trwa 5 godzin bądź więcej, nie będzie problemem dla kierowcy odjechać trochę dalej od centrum i skorzystać z parkingów długoterminowych. Taki system jest w wielu europejskich miastach, jak np. w Wiedniu i taki też chcemy stworzyć w Krakowie - tłumaczył przedstawiciel Krakowskiej Izby Turystyki.
O zwiększenie liczby parkingów turystycznych w Nowej Hucie apelował radny Adam Grelecki. – W Nowej Hucie mamy jeden taki parking na cztery autokary. Dlatego często widać autobusy parkujące wzdłuż ul. Bulwarowej czy przy kościele Arka Pana. Można do tego celu wykorzystać na przykład parkingi znajdujące się przy Hutniku czy przy Dworcu Wschodnim – stwierdził radny.
KIT zapowiedziała, że koncepcja ruchu turystycznego jest otwarta i każdy pomysł będzie brany pod uwagę. Kraków jest przodownikiem jeśli chodzi o polskie miasta, bo jako jedyne dba o rozwój swej strefy turystycznej i stale ją modernizuje. Komisja będzie się jeszcze zapoznawać z tematem unowocześnienia strefy parkingowej dla autokarów turystycznych.