Kreatorskie sposoby prezentowania słowackiej muzyki tradycyjnej w wykonaniu zespołu Katariny Malikovej, natchnione i kojące brzmienie kaukaskich instrumentów Gurdjieff Ensemble oraz wirtuozerskie, poruszające podróżowanie do źródeł muzyki perskiej, którego przewodnikiem był Kayhan Kalhor w towarzystwie Ali Bahrami Farda i Marii Pomianowskiej, wypełniły kościół św. Katarzyny w czasie drugiego dnia Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje. Klub Strefa zamienił się w świątynię kobiecej ekspresji, na scenie pojawiły się dwa wyjątkowe tria: Pulkkinen/Räss/Sadovska i Sutari.
Kompozytorka i wokalistka Katarina Malikova, wraz ze swoim zespołem, zaprezentowali niekonwencjonalne i ożywcze podejście do muzyki folkowej słowackiej części Karpat. Bazując na różnorodnych inspiracjach, łączących muzykę klasyczną z jazzem, folklor z wyrafinowanym akcentem muzyki popularnej, młodzi artyści wykonali zarówno tradycyjne melodie słowackie, jak i autorskie kompozycje liderki. Całość połączyła estetyka, którą Malikova wymyśliła dla swojej twórczości. Nostalgia, świat snów równoważyły młodzieńczą żywiołowość i niepokorność. Oprócz instrumentów klasycznych, publiczność miała okazję posłuchać tradycyjnych słowackich aerofonów, wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Ormiański zespół Gurdjieff Ensemble doskonale wpisał się w sacrum przestrzeni kościoła św. Katarzyny. Część utworów została wykonana selektywnie – z dominującą rolą solistów, uwypukleniem specyfiki poszczególnych instrumentów, charakterystycznych dla Armenii i pozostałych krajów Południowego Kaukazu. Repertuar obejmował pieśni ormiańskie i bliskowschodnie, o różnym charakterze - od ludowych po religijne. W swojej twórczości zespół nawiązuje do artystycznych i filozoficznych idei słynnego ormiańskiego mistyka Georgija Gurdżijewa, wykonując jego kompozycje oraz utwory Komitasa Vardapeta. Sprawiło to, że koncertowi towarzyszyła wyjątkowa atmosfera skupienia i uduchowienia. Było to chyba dla wszystkich słuchaczy wielkie artystyczne przeżycie.
Na ten koncert czekało wielu amatorów wybitnego talentu irańskiego ambasadora muzyki - Kayhana Kalhora. Spotkanie mistrza gry na kemencze, z wirtuozem santuru Alim Bahramem Fardem, uznaną, polską multiinstrumentalistką i rekonstruktorką zapomnianych instrumentów Marią Pomianowską oraz inną, znakomitą artystką, grającą na fidelach kolanowych - Aleksandrą Kauf, zaowocowało owacją na stojąco i ogromnym entuzjazmem publiczności. Irański duet zaprezentował muzykę perską najwyższej próby. Towarzyszące gościom z Bliskiego Wschodu polskie instrumentalistki, z wyczuciem i finezją urozmaiciły wspólny występ, delikatnie nasycając go akcentami polskimi. Koncert miał charakter symboliczny ze względu na spotkanie artystów pochodzących z odległych zakątków świata, kontynuujących tradycję gry na podobnych instrumentach i mogących pochwalić się wybitnym poziomem wykonawczym.
Klubowa scena drugiego dnia Festiwalu EtnoKraków / Rozstaje ugościła dwa znakomite tria kobiece. Siła i charyzma płynąca ze zderzenia trzech nietuzinkowych artystek z Finlandii, Szwecji i Ukrainy, czyli Pulkkinen/Räss/Sadovska, zaczarowała publiczność zgromadzoną w klubie Strefa przy ul. św. Tomasza 31. Trzy różne, pozornie trudne do pogodzenia tradycje muzyczne i wykonawcze z odmiennych części Europy, zespoliły się w jeden, zniewalający głos, pełen wrażliwości, żaru i najgłębszych emocji. Pieśni runiczne i obrzędowe - choć na wskroś tradycyjne, zabrzmiały niezwykle nowocześnie i przejmująco. Biały głos, jodłowanie, improwizacja - artystki udowodniły, że wykonane jednocześnie mogą przenieść publiczność w kompletnie nowy wymiar odbierania folkloru.
Ostatnim koncertem wieczoru był występ zespołu Sutari, znanego na polskiej scenie etno/world music z niezwykłej pomysłowości, nietypowego podejścia do tradycji i ilustracyjnego wykonywania muzyki. Artystki zaprezentowały utwory pochodzące z wydanej przed kilkoma tygodniami płyty „Osty”, która jest drugim albumem w dyskografii tria. „Kuchenna awangarda”, jak zwykły mówić o swojej twórczości członkinie Sutari, spotkała się z serdeczną reakcją publiczności zgromadzonej w klubie Strefa.