Rozpoczął się festiwal Sacrum Profanum. Przez sześć dni Kraków opanuje muzyka współczesna, a dzięki transmisjom i książce „Wszystko jest ważne”, trafi także bezpośrednio do odbiorców w całej Polsce.
Tegoroczną edycję Festiwalu Sacrum Profanum zainaugurował koncert „Four by Two” w Nowohuckim Centrum Kultury. Oficjalnego otwarcia festiwalu dokonał Andrzej Kulig, zastępca prezydenta miasta Krakowa ds. polityki społecznej, kultury i promocji miasta.
Poza tym koncertem, Krakowskie Biuro Festiwalowe przygotowało dla odbiorców 20 innych koncertów oraz 8 wydarzeń towarzyszących, w tym spotkania, warsztaty i dyskusje. Festiwalowi Sacrum Profanum towarzyszy również książka „Wszystko jest ważne”, którą Krakowskie Biuro Festiwalowe przygotowało wspólnie z Wydawnictwem Krytyka Polityczna, a dzięki patronatowi Programu 2 Polskiego Radia, dwa koncerty będą transmitowane na żywo. Na antenie usłyszymy „Moondog Madrigals” (27 września, godz. 19.00) oraz „Afrykańskie reperkusje (1 października, godz. 20.00).
„Wszystko jest ważne” – książka związana z festiwalem, zamiast w szczegółach opisywać program Sacrum Profanum, obudowuje go w kontekst. Całość została podzielona na trzy działy.
Sacrum skupia się na twórcach muzyki bliższej akademickiemu jej pojmowaniu. Ta część zawiera wielowątkowe wprowadzenie Jana Topolskiego do rumuńskiego spektralizmu oraz zbiera sylwetki pionierek elektroniki, Pauline Oliveros i Éliane Radigue, przedstawione przez Izabelę Smelczyńską, Alvina Luciera w uporządkowanym ujęciu Antoniego Michnika oraz wielogłos na temat Juliusa Eastmana, którego opisuje Mary Jane Leach – badaczka jego twórczości – i o którym opowiedzieli Dariuszowi Brzostkowi przyjaciele kompozytora: Petr Kotik i Joseph Kubera.
Profanum nawiązuje do muzyki alternatywnej. Tu przeczytamy o ekscentryzmie i muzykalności Moondoga w tekście Jana Błaszczaka, tu znajdziemy przedruk wywiadu Cole’a Gagne’a z Hardinem z 1992 roku; tutaj także Filip Szałasek obnażył słabości Lubomyra Melnyka i pokazał, jak zaprowadziły go do sukcesu, Jarek Szubrycht przyjrzał się metodyce pracy twórczej Murcofa, a Piotr Strzemieczny podjął się zdefiniowania nurtu post indie classical.
Natomiast w części trzeciej – z tytułem zaczerpniętym z okładki – zamieszczono varia. Bolesław Błaszczyk przygląda się duchowi free Tomasza Stańki z lat 80., Michał Mendyk rozmawia z Evanem Ziporynem o granicach improwizacji i kompozycji w kontekście Muzyczek Góreckiego, o konceptualizmie z Brechtem w tle przeczytamy w korespondencji Marcina Barskiego z Michałem Liberą, Monika Pasiecznik zdemaskuje mit „nieśmieszności” i aseksualności muzyki współczesnej, a Karolina Dąbek zaapeluje, że warto przypomnieć sobie, jak to jest być dzieckiem w zetknięciu z muzyką najnowszą. To pozycja pełna myśli i rozmów poświęconych muzyce aktualnej, którym warto oddać swój czas, bo może stać się zaczynem do refleksji na temat obecnej sytuacji społecznej, politycznej i kulturalnej.
Więcej informacji na stronie internetowej Sacrum Profanum.
Książka dostępna jest na stronie internetowej wydawnictwa Krytyki Politycznej.