Linia tramwajowa do Górki Narodowej z unijnym dofinansowaniem
Kraków otrzyma dofinansowanie budowy linii tramwajowej między Krowodrzą Górką a Górką Narodową wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej. Umowę w imieniu Gminy Miejskiej Kraków podpisał Andrzej Mikołajewski, dyrektor ZIKiT. Całkowita wartość tego projektu to blisko 379 milionów złotych. Unijne dofinansowanie wyniesie ponad 151 mln zł.
Prace obejmą budowę nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, przebudowę układu drogowego i skrzyżowań wzdłuż przebiegu trasy oraz budowę trzech parkingów funkcjonujących w systemie P+R (w tym jeden wielopoziomowy) i terminala autobusowo-tramwajowego.
Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawy płynności ruchu i ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Całość zadań infrastrukturalnych polega na wykonaniu robót torowych, drogowych, wodociągowych, energetycznych, odwodnieniowych, gazowych, szaty roślinnej, wraz z systemem monitoringu miejskiego.
Projekt obejmuje:
- budowę nowej linii tramwajowej oraz przebudowę istniejącej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (sieć trakcyjna, podstacje trakcyjne, sieci energetyczne itp.), przystankami tramwajowymi i zatokami autobusowymi;
- przebudowę pętli tramwajowej Krowodrza Górka oraz budowę pętli autobusowo-tramwajowej Górka Narodowa wraz z terminalem autobusowo-tramwajowym po zachodniej stronie planowanego węzła al. 29 Listopada z projektowaną ul. Iwaszki i parkingiem wielopoziomowym w systemie P+R;
- budowę miejsc postojowych w systemie P+R w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka i skrzyżowania Trasy Wolbromskiej z ul. Pachońskiego oraz w rejonie pętli na Górce Narodowej;
- budowę dwóch parkingów w systemie P+R w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka i przy skrzyżowaniu dróg w śladzie Trasy Wolbromskiej z ul. Pachońskiego;
- budowę obiektów inżynierskich: tunelu w ciągu ul. Opolskiej, wiaduktu nad ul. Nad Sudołem, mostu na potoku Sudoł, kładki pieszej nad Trasą Wolbromską, mostu na rzece Białucha, mostu pełniącego funkcję przepustu na potoku Bibiczanka, wiaduktu kolejowego;
- budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu: sieci telekomunikacyjnej, kanalizacji ogólnospławnej, sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej, gazowej i ciepłowniczej, technologicznych kanałów przełazowych, oświetlenia drogowego, sieci elektroenergetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia;
- budowę, rozbudowę i przebudowę układu drogowego w rejonie inwestycji;
- wykonanie innych niezbędnych prac budowlanych;
- rozbudowę i integrację Inteligentnego Systemu Transportowego (systemy monitoringu, sygnalizacji świetlnej, informacji pasażerskiej, obszarowego sterowania ruchem).