W poniedziałek, 23 października odbyła się konferencja prasowa podsumowująca pierwszy rok funkcjonowania Wavelo w Krakowie. Przez ostatnich 365 dni mieszkańcy przejechali w sumie 2,5 mln kilometrów (na rowerach spędzili prawie 260 tys. godzin). Najbardziej popularnymi stacjami w systemie okazały się te, które są zlokalizowane w centrum miasta: przy Galerii Krakowskiej, Teatrze Bagatela i na pl. Wszystkich Świętych.
Operatorem sytemu dostarczającego rowery „czwartej generacji” w Krakowie jest firma BikeU. Rowery są bezpieczne, wygodne oraz łatwe do zlokalizowania (posiadają komputer pokładowy oraz GPS). W mieście do dyspozycji mieszkańców jest 156 stacji oraz 1500 rowerów. Użytkownicy mogą wykupić abonament (określoną liczbę darmowych minut dostępną w ciągu dnia) lub zapłacić za rzeczywisty czas wypożyczenia roweru.
W trakcie spotkania Marcin Jeż, dyrektor ds. Innowacji i Rozwoju BikeU, zaprezentował najciekawsze statystyki dotyczące pierwszego roku działalności krakowskiego systemu rowerów miejskich. Mieszkańcy przejechali w sumie 2.5 mln kilometrów (spędzili na rowerach prawie 260 tys. godzin). Do najbardziej popularnych stacji w systemie należą te zlokalizowane przy Galerii Krakowskiej, Teatrze Bagatela i pl. Wszystkich Świętych.
W godzinach porannych użytkownicy najczęściej wypożyczają rowery na rondzie Mogilskim, a wieczorem przy ul. Pawiej. Stacją docelową w obu przypadkach jest ta zlokalizowana na końcu ul. Szewskiej. Zdeklarował on również, że system jest przygotowany i będzie funkcjonował przez cały okres zimowy.
- Od początku przyświecał nam cel, by rowery miejskie stały się integralną częścią systemu komunikacji w Krakowie. Tanie abonamenty, rozwinięte sposoby płatności dla wszystkich, solidne jednoślady, powiększający się obszar systemu – to wszystko sprawiło, że krakowianie pokochali Wavelo i zaczęli regularnie z niego korzystać. Na efekty nie trzeba było długo czekać – magiczną liczbę 2 mln przejechanych kilometrów osiągnęliśmy w niecałe jedenaście miesięcy – powiedział Marcin Jeż.
Przedstawiono również informacje dotyczące bezpieczeństwa poruszania się rowerzystów. Marcin Wójcik, pracownik działu ds. mobilności aktywnej w ZIKiT, zwrócił szczególną uwagę na to, jak powinien być wyposażony rower. Zaprezentował również jak wygląda rozwój „miękkiej” (zwanej też „niewidzialna”) infrastruktury rowerowej w Krakowie. Zaznaczył, że wkrótce dołączymy do grona liderów w skali Polski, jeśli chodzi o liczbę ulic z wprowadzonym kontraruchem rowerowym i wyznaczonymi kontrapasami. Przedstawił informacje odnośnie trwających prac ułatwiających poruszanie się na rowerze (śluzy na ul. Czarnowiejskiej, Piłsudskiego; przejazdy na ul. Kamiennej, Łobzowskiej, Czystej, Kościuszki, Józefińskie, moście Dębnickim, placu Bohaterów Getta).
Miniony rok pokazał, że przekazanie koncesji w ręce prywatnego operatora, w przypadku Krakowa – firmy BikeU - to naprawdę dobre rozwiązanie. Teraz czas pójść krok dalej. Sukces roweru miejskiego w obecnym wydaniu sprawił, że na ulicach pojawiło się wielu nowych rowerzystów. Do tych osób miasto będzie kierowało przez następny rok różne działania edukacyjne, które mają podnieść ich wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście.
Przez kolejne miesiące ZIKiT chce skupić się też na przypomnieniu, że niezależnie jaki środek transportu wybierzemy ostatecznie i tak wszyscy jesteśmy pieszymi. W propagowaniu tej idei, ma pomóc spot, który od poniedziałku będzie rozpowszechniany w internecie.