górne tło

Parking P+R Kurdwanów już działa

W sobotę, 23 grudnia, uruchomiony został parking pod estakadą pętli tramwajowej w Kurdwanowie. Jest to trzeci parking typu P+R w Krakowie. Z kolejnego, czwartego – w Nowym Bieżanowie – kierowcy będą mogli korzystać po 10 stycznia 2018 roku.

To kolejny krok do stworzenia w Krakowie systemu węzłów zachęcających do przesiadki z samochodu na pojazdy komunikacji miejskiej. Następnym, który już wkrótce zostanie otworzony, będzie obiekt w Nowym Bieżanowie. Później kierowcy będą zachęcani do pozostawiania samochodów w Małym Płaszowie.

Inwestycja zrealizowana w Kurdwanowie przyjmie 167 pojazdów – pod pętlą tramwajową. Także i tam przygotowane zostały postoje dla rowerów, punkty ładowania dla aut elektrycznych. Koszty budowy wyliczono na 3,7 mln zł, z czego prawie 80 proc. to wsparcie zewnętrzne. Inwestycja trwała ponad pięć miesięcy. Choć była prowadzona wyłącznie na poziomie gruntu, utrudnieniem był fakt, że wykorzystywany był teren wewnątrz pętli.

P+R Kurdwanów zlokalizowany jest na działce gminnej pod estakadą pętli tramwajowej. Wjazd na parking ustanowiono od ul. Halszki. Zaplanowano też zadaszone, oświetlone i monitorowane miejsca dla rowerów. Podobnie jak inne tego rodzaju obiekty, wyposażony jest w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej. Przy ulicach dojazdowych do parkingów umieszczono tablice informujące w czasie rzeczywistym o liczbie wolnych miejsc parkingowych.

 

 

Miejsca postojowe w Nowym Bieżanowie wystarczą na 110 aut. Przy węźle przesiadkowym będzie też można skorzystać z 20 miejsc postojowych dla rowerów. Parking przygotowany jest też na zmiany w świecie motoryzacji, a zatem będą cztery stanowiska ładowania samochodów elektrycznych.

Parking P+R w Nowym Bieżanowie będzie działał na zasadach tego przy pętli Czerwone Maki. Kierowcy, którzy wykupią bilet okresowy krakowskiej komunikacji miejskiej, zaparkują nieodpłatnie. Pozostali będą musieli opłacić postój, ale na podstawie biletu parkingowego skorzystają z ulgi na przejazdy komunikacją miejską. Jesienią 2018 roku, jeśli nic nie przeszkodzi w inwestycji, oddany do użytku powinien być również parking na 171 miejsc w Małym Płaszowie. 

Wszystkie trzy parkingi powstają przy udziale środków wspólnoty europejskiej. Uzyskane dotacje wyniosły 7,2 mln zł. Każdy parking będzie wyposażony w urządzenia monitorujące, które podniosą bezpieczeństwo i pozwolą analizować ruch, a więc godziny szczytu parkingowego.

W 2018 roku rozpocznie się również budowa parkingu w Bronowicach, który będzie pełnił rolę węzła przesiadkowego łączącego wszystkie środki komunikacji w Krakowie – samochodową, tramwajową, autobusową, podmiejską, kolejową i rowerową.

O lokalizacjach P+R mówi Polityka Parkingowa Krakowa przyjęta przez Radę Miasta – datą graniczną dokumentu jest rok 2030. Oprócz systemu tramwajowego, pod uwagę brane są także przystanki kolejowe, które zyskają na znaczeniu po modernizacji torów w centrum Krakowa i uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na pełnych obrotach.