Muzeum Narodowe w Krakowie podsumowało 2017 rok. Najcenniejszym nabytkiem są zbiory Muzeum i Biblioteki Książąt Czartoryskich przekazane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W sumie do muzeum trafiło ponad 4 tys. nowych eksponatów, w tym większość od darczyńców.
W minionym roku dzięki finansowemu wsparciu MKiDN w wysokości ponad 570000 zł do kolekcji MNK dołączyło osiem cennych dzieł znakomitych artystów, tj. Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Augusta Zamoyskiego. Wśród nich znalazła się również praca autorstwa Marii Pinińskiej-Bereś – jednej z najważniejszych prekursorek feminizmu w sztuce światowej.
W roku 2017 MNK przeznaczyło na uzupełnienie kolekcji ponad 360 000 zł ze środków własnych. Szczególne znaczenie dla zbiorów mają zakupione ikony, tkaniny historyczne oraz meble projektowane przez artystów związanych z reaktywowaną po wojnie spółdzielnią „Ład”.
Większość nabytków Muzeum Narodowego w Krakowie pochodzi z darowizn. W 2017 roku kolekcję muzeum wzbogaciło ponad 4000 obiektów z darów osób prywatnych oraz instytucji z kraju i zagranicy m.in. obraz Władysława Jarockiego „Hucuł, 1929” – dar od Drents Museum z Assen – praca była prezentowana na wystawie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, następnie w 1926 roku, na XV Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji. W 1929 roku obraz znalazł się na cieszącej się dużym powodzeniem wystawie sztuki polskiej w salach stowarzyszenia artystycznego Pulchri Studio w Hadze i w Stedelijk Museum w Amsterdamie.
Do zbiorów trafiła również grupa obrazów autorstwa polskich artystów z okresu międzywojennego i z lat 50-60 – dar lekarz-radiolog Marii Teresy Wierońskiej-Trzos. W skład daru weszły obrazy, które uzupełniły kolekcję malarstwa polskiego I połowy XX w. Szczególnie cennym darem jest okazały obraz Zbigniewa Gostwickiego – „Martwa natura z rzeźbą ze Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem”, obraz autorstwa Macieja Makarewicza „Martwa natura z dzikimi kaczkami, zającem i kapustą”, 1936, dzieło Ludwika Misky „Żaglówka”, ok.1920-1930, a także cztery obrazy Zdzisława Przebindowskiego „Portret Marii Wierońskiej-Trzos z czerwonym tłem”, „Portret Marii Wierońskiej-Trzos z niebieskim tłem” „Cerkiew” i „Białe róże – bukiet ślubny”.
Więcej informacji na stronie internetowej Muzeum Narodowego w Krakowie.