Wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zgłoszenie sprzedaży samochodu i rejestracja pojazdu – to tylko kilka spraw, które klienci Urzędu Miasta mogą załatwić przez internet.
Nowe usługi dają możliwość elektronicznej rezerwacji wizyty lub całkowitego załatwienia sprawy. Klienci mogą nie wychodząc z domu zgłosić m.in. wyjazd poza granice, powrót z wyjazdu zagranicznego trwający dłużej niż 6 miesięcy, dopisać się do spisu wyborców, zarejestrować sprzęt do połowu ryb, złożyć wniosek na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu do 4,5% oraz piwa, przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz powyżej 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa oraz powyżej 18% alkoholu, przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży i złożyć wniosek o wpisanie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Swoje wirtualne wrota przed mieszkańcami otwiera również Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Za pomocą platformy ePUAP oraz Elektronicznej Skrzynki Podawczej PWPW aplikacji POJAZD I KIEROWCA, klienci mogą zarejestrować oraz wyrejestrować pojazd, częściowo wymienić dowód – dokumenty należy przynieść osobiście lub wysłać pocztą. Dodatkowo można złożyć wniosek o wydawanie wtórnika prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem, wymienić prawo jazdy oraz założyć profil kandydata na kierowcę.
Dzięki platformie i aplikacji klienci Urzędu mogą zgłosić zakup pojazdu oraz czasowe wycofanie z ruchu. Dodatkowo w każdej z trzech głównych lokalizacji Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców (al. Powstania Warszawskiego 10, os. Zgody 2, ul. Wielicka 28A) znajduje się przeszkolony pracownik, który na życzenie klienta ma możliwość potwierdzenia profilu zaufanego.
Przedsiębiorcy drogą elektroniczną mogą dokonać wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jego zmiany, zawieszenia, wznowienia i likwidacji. Często używaną funkcją jest możliwość podglądu danych firmy dowolnego przedsiębiorcy – osoby fizycznej. W przypadku załatwiania sprawy osobiście przez stronę POP www.bip.krakow.pl/pop można umówić się na konkretną godzinę załatwienia sprawy. Na przedsiębiorców w Punkcie Obsługi Przedsiębiorcy przy ul. Wielickiej 28a czeka także specjalnie opracowana w formie prezentacji instrukcja zakładania profilu zaufanego e-puap, a pracownicy POP udzielają w tym zakresie wszechstronnej informacji i pomocy, łącznie z jego potwierdzaniem.
Natomiast klienci Urzędu Stanu Cywilnego mogą umówić się na wizytę w dogodnym dla siebie terminie przez internet, w celu dokonania zgłoszenia urodzenia dziecka, zamiaru zawarcia związku małżeńskiego oraz złożenia oświadczenia o uznaniu ojcostwa.