Pod względem długości ścieżek rowerowych wśród polskich miast Kraków nie ma sobie równych – już teraz jest ich 220 kilometrów, a ma być jeszcze więcej! Ponad 56 kilometrów – tyle ścieżek rowerowych powstaje właśnie w Krakowie dzięki unijnemu dofinansowaniu. Usprawnić i ułatwić komunikację w mieście mają też budowane parkingi Park & Ride. Z niektórych inwestycji mieszkańcy mogą korzystać już teraz.
Wszystko dzięki unijnym środkom, które miasto pozyskuje w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. To instrument, który pozwoli na realizację aż 48 inwestycji o łącznej wartości niemal miliarda złotych, z czego dofinansowanie pokryje aż 581,36 mln zł.
Na co dzięki tym inwestycjom mogą liczyć rowerzyści? Z pierwszych ich efektów mogą korzystać już teraz – przykładem może być sukcesywna rozbudowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Wielickiej, łączącej południowe dzielnice miasta z centrum Krakowa. Pełna wąskich chodników i porastających je drzew droga od lat była dla rowerzystów kłopotliwa, szczególnie, że na jezdni samochody nie poruszają się najwolniej. Dzięki ZIT udało się wybudować kolejne brakujące odcinki - 1,34 km od ul. Rożena Jaksy do ul. Teligi oraz 1,6 km od ul. Wielickiej wzdłuż ulic Teligi i Ćwiklińskiej.
Już teraz trwa także budowa ścieżki wzdłuż ul. Nowohuckiej. W ramach tej samej inwestycji powstaje również ścieżka od ul. Obrońców Krzyża do ul. Bulwarowej, wzdłuż ul. Kocmyrzowskiej. W budowie jest łącznie nieco ponad trzykilometrowy odcinek drogi rowerowej.
Nieco dłuższy fragment, liczący 3,85 km, zaplanowano od mającej powstać kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem, wzdłuż ul. Marii Konopnickiej do ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego (wraz z kładką na tej samej ulicy). Ma to być kluczowa inwestycja dla rejonu Kurdwanowa, Woli Duchackiej czy Piasków Nowych, dzięki której mieszkańcy będą mogli bez przeszkód dojechać rowerem do centrum miasta.
Najdłuższa ścieżka rowerowa w ramach inwestycji ZIT ma jednak powstać na odcinku od ul. Powstańców, wzdłuż ulic Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów oraz Wiślickiej. Będzie liczyła niemal cztery kilometry długości. Na nieco krótsze odcinki w ramach powstających dróg dla rowerów mieszkańcy mogą z kolei liczyć w takich miejscach jak ul. Babińskiego i Skotnicka (od ul. Buscha do ul. Trockiego), ul. Zakopiańska (od pętli tramwajowej w Łagiewnikach do przystanku tramwajowego przy ul. Siostry Faustyny), czy ulice Strzelców i Lublańska.
Ostatnia z tych inwestycji obejmie odcinek od ul. Powstańców aż do estakady. Rowerzyści będą tam mogli liczyć na jazdę bez utrudnień – do ruchu rowerowego zostanie bowiem dostosowany także tunel łączący ulice Brogi i Rakowicką.
Z planowanych inwestycji powinni ucieszyć się też pracownicy biurowców i mieszkańcy okolic ulic Armii Krajowej i Jasnogórskiej. Tymi ulicami zostanie poprowadzona licząca ok. 3,5 kilometra ścieżka prowadząca aż do granic miasta. Rowerzyści będą mogli liczyć na bezpieczne warunki jazdy, a kierowcy na usprawnienie ruchu.
Do granicy miasta, tyle że z nieco innej strony, doprowadzona też zostanie ścieżka wiodąca od klasztoru sióstr norbertanek. Nowa droga poprowadzi od tych malowniczych okolic do już istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej, a następnie od ul. Mirowskiej aż do granicy miasta. Łącznie powstaną tam niemal 3 kilometry ścieżki rowerowej.
Miasto przygotowuje też dokumenty aplikacyjne o dofinansowanie na jeszcze dwa fragmenty dróg rowerowych – wzdłuż al. 29 Listopada, na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej (1,3 km), oraz w ciągu wałów Wisły wraz z obiektem mostowym nad rzeką Białuchą (0,2 km).
Łącznie w ramach ZIT ma w Krakowie powstać 25,39 km nowych ścieżek rowerowych za łączną wartość ok. 72 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniesie w tym przypadku aż 57 mln zł. Jak się jednak okazuje, to wcale nie koniec. Miasto nie zapomina o rowerzystach także przy realizacji wielkich inwestycji transportowych, dlatego na nowe ścieżki można liczyć zarówno przy modernizowanych i powstających torowiskach tramwajowych, jak i dużych inwestycjach drogowych.
Tak będzie choćby w przypadku rozbudowującej się al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granicy miasta, czy inwestycji w rozbudowę ul. Igołomskiej. Tam rowerzyści mogą liczyć łącznie na ok. 14 km nowych ścieżek rowerowych. Potrzeby rowerzystów wzięto też pod uwagę przy rozbudowie ul. Kocmyrzowskiej, gdzie powstanie nowa ścieżka o długości niemal czterech kilometrów.
Następne sześć kilometrów ma z kolei zostać zrealizowane w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na trasie Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Droga rowerowa ma powstać w ramach trzeciego etapu inwestycji, podobnie jak dwupoziomowe skrzyżowanie w ciągu ul. Opolskiej.
Dla rowerzystów poszukujących rekreacji będzie z kolei przygotowana sieć ścieżek pieszo-rowerowych, które mają powstać na obszarze Przylasku Rusieckiego. Miasto planuje stworzyć tam około siedem kilometrów dróg rowerowych, do czego dojść mają także trasy turystyczne oraz odpowiednie oznakowanie turystyczno-informacyjne. Cała inwestycja została już wybrana do dofinansowania.
Codzienne poruszanie się po mieście mają ułatwić także inne inwestycje szykowane w Krakowie, choćby rozwijająca się siatka parkingów Park & Ride. Dzięki nim rozładowuje się ruch w mieście - zgodnie z dewizą „zaparkuj i jedź”, wystarczy zostawić samochód lub rower i kontynuować podróż komunikacją zbiorową. Nic więc dziwnego, że lokalizacje P & R są ściśle dostosowywane do systemu transportowego kolei aglomeracyjnej i transportu tramwajowego w mieście – zarówno infrastruktury już istniejącej, jak i planowanej.
Pierwszym tego rodzaju parkingiem mieszkańcy Krakowa i okolic mogą się cieszyć już od kilku lat – przy pętli tramwajowej Czerwone Maki na Ruczaju powstało 196 miejsc postojowych dla samochodów, miejsca dla niepełnosprawnych, a także miejsca na zostawienie roweru, które cieszą się niesłabnącą popularnością. Niedawno dołączyły do niego dwa kolejne parkingi – tuż przed zeszłoroczną wigilią otwarto P+R Kurdwanów, z kolei od połowy stycznia tego roku korzystać można z P & R Bieżanów.
Ten pierwszy mieści 170 pojazdów i znajduje się tuż pod estakadą pętli tramwajowej Kurdwanów. Znajdziemy tam również miejsca, w których rowerzyści mogą zostawić swoje jednoślady i dalej korzystać z komunikacji zbiorowej, miejsca dla niepełnosprawnych, a także punkty do ładowania samochodów elektrycznych. Podobnie prezentuje się P & R Bieżanów, gdzie znajdziemy z kolei 110 miejsc parkingowych, zadaszone wiaty mieszczące 10 rowerów oraz pięć miejsc dla niepełnosprawnych.
Następny w kolejce na otwarcie czeka P & R w Małym Płaszowie. Przy ul. Lipskiej znajdzie się miejsce na 166 samochodów, 15 rowerów oraz siedem miejsc przygotowanych dla osób niepełnosprawnych. Parking zostanie otwarty prawdopodobnie już jesienią.
Nieco dłużej trzeba będzie z kolei poczekać na parking przygotowywany w Bronowicach. Zlokalizowany w komunikacyjnym centrum dwupoziomowy obiekt ma się stać węzłem przesiadkowym dla linii tramwajowych, autobusowych, w tym podmiejskich, kolejowych i rowerowych. Tam znaleźć się ma miejsce dla aż 200 samochodów, 20 rowerów oraz osiem miejsc dla niepełnosprawnych. Dofinansowanie na ten projekt zostało już przyznane, niedługo ma zostać w tej sprawie podpisana umowa.
Jednocześnie wciąż powstają parkingi P & R zlokalizowane w sąsiedztwie stacji kolejowych. Mieszkańcy Krakowa i okolic korzystać już mogą z infrastruktury parkingowej obok przystanku osobowego „Kraków Sanktuarium”. Z kolei nieopodal przystanku kolejowego Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej „Kraków Prądnik Czerwony” powstanie 50 miejsc postojowych oraz aż 50 miejsc dla jednośladów.
Jeszcze więcej miejsc dla rowerzystów powstać ma w ramach przebudowy stacji kolejowej SKA „Kraków Swoszowice”, gdzie znaleźć się ma także 156 miejsc postojowych i sześć dla niepełnosprawnych. W planach jest też budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego Rząska-Mydlniki-Wapiennik z 81 miejscami postojowymi, 24 miejscami dla rowerów oraz sześć dla niepełnosprawnych, a także budowa zintegrowanego węzła w rejonie os. Piastów.
Podobnie jak inne inwestycje, tak i te mają rozwiązać problemy komunikacyjne w tych rejonach miasta oraz przysłużyć się do walki z zanieczyszczeniem powietrza. W tych celach miasto inwestuje także w wymianę taboru komunikacji miejskiej na bardziej ekologiczny, stały rozwój miejskiej sieci ciepłowniczej oraz termomodernizację budynków, także przy wsparciu środków unijnych.