W związku z opublikowanym w „Gazecie Krakowskiej” artykułem pt. „Inne miasta chwalą się herbem, a Kraków wszędzie pcha logo” chcemy podkreślić, że działania informacyjno-promocyjne Krakowa realizowane są z poszanowaniem powszechnie i lokalnie obowiązującego prawa, z bezdyskusyjnym szacunkiem dla tradycji i dziedzictwa, a także z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców i wymagań wyznaczanych przez narzędzia i trendy w komunikacji i promocji.
W działaniach komunikacyjnych Kraków kieruje się założeniem, że herb to symbol lokalnej tradycji, prestiżu i wyjątkowości, natomiast logo stanowi kategorię znaku (o statusie znaku towarowego), którym oznaczane są różnego rodzaju działania o charakterze informacyjno-promocyjnym i których tak wiele jest realizowanych w stolicy Małopolski. Jak zauważa historyk dr hab. Zenon Piech, prof. UJ, na którego powołują się autorzy artykułu, i który jednocześnie jest autorem wstępu do powstałego w ramach współpracy z miastem, zaktualizowanego kompendium informacji na temat herbu Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa (dokument: Księga znaku | Herb [PDF] dostępny na stronie internetowej miasta), herb Krakowa – obok chorągwi, pieczęci, flagi, barw – jest najważniejszym ugruntowanym przez stulecia i tradycję znakiem miasta. Należy podkreślić, że krakowski herb niezmiennie funkcjonuje w identyfikacji i komunikacji wizualnej Krakowa w przypadku inicjatyw spełniających określone wymagania dotyczące takich aspektów, jak wysoka ranga czy prestiżowy charakter. Obecnie herb jest używany, między innymi, w oficjalnej korespondencji Prezydenta Miasta Krakowa oraz Przewodniczącego Rady Miasta Krakowa, na tablicach informacyjnych oraz w znakach graficznych dzielnic i spółek miejskich (np. Trasa Łagiewnicka, Wodociągi Miasta Krakowa, straż miejska).
Logo w komunikacji wizualnej Krakowa funkcjonuje od wielu lat. Aktualny, niebieski znak graficzny jest odświeżoną i czytelniejszą (zwłaszcza w używanych aktualnie nośnikach komunikacji) wersją znaku, którym działania informacyjno-promocyjne miasta są sygnowane od 1997 roku. Sam znak graficzny także odwołuje się do tradycji i unikatowego charakteru Krakowa – jest odzwierciedleniem planu Rynku Głównego, serca miasta, wytyczonego w 1257 roku i wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Kraków to miasto, które łączy niekwestionowane bogactwo tradycji z wymaganiami nowoczesności, co stara się odzwierciedlić logo Miasta. Podkreślenia wymaga fakt, że dziś w funkcjonowanie miast wpisane są również wymagania stawiane markom. Marka miasta ma stanowić silne wsparcie w realizacji założeń i celów komunikacyjnych, strategicznych oraz biznesowych, a także ma być silna i umożliwiająca czytelną, szybką i jednoznaczną identyfikację. Dlatego, zważywszy na bardzo szeroko zakres działań informacyjno-promocyjnych miasta o różnorodnym charakterze i randze (z których część widoczna jest w przestrzeni miasta – na przykład plakaty i bannery czy wspomniane w artykule gadżety, takie jak koszulki czy jojo), w codziennej działalności Krakowa wykorzystywane jest czytelne, łatwe do ekspozycji i niebudzące wątpliwości w kwestii zachowania szacunku i prestiżu logo.
Warto tu zauważyć, że podejście, w ramach którego miasta w identyfikacji wizualnej oraz komunikacji wykorzystują zarówno logo, jak i herb – rozgraniczając ich użycie za pomocą kryterium prestiżu i rangi – prezentowane jest przez wiele znaczących miast Polski i świata. Przykłady są łatwo dostępne w internecie. Wynika to z potrzeby sprostania zarówno współczesnym wymaganiom w komunikacji wykorzystującej nowoczesne narzędzia, technologie i formy, jak i – co stanowi priorytet – potrzebom użytkowników przestrzeni miejskiej (mieszkańców, przedsiębiorców, turystów, odwiedzających), którzy są bezpośrednimi adresatami działań miast.
Warto zauważyć, że realizowane przez Kraków podejście do komunikacji oraz promocji i oparta na nim identyfikacja wizualna Krakowa, są doceniane przez polskich i międzynarodowych ekspertów, czego wyrazem są znaczące nagrody: prestiżowa nagroda RED DOT w kategorii Communication Design przyznawana przez międzynarodowe grono ekspertów w dziedzinie wzornictwa, KREATURA w XXI edycji konkursu niezależnej kreacji w reklamie, organizowanego pod egidą „Media & Marketing Polska”, a także dwie nagrody TRANSFORM AWARDS, przyznawane przez grono międzynarodowych ekspertów w zakresie rebrandingu i rozwoju marek, skupionych wokół wydawanego w Londynie branżowego magazynu „Transform Magazine”. Realizowane przez Kraków podejście pozwala zachować prestiżowy charakter herbu, który niezmiennie pozostaje najważniejszym, historycznym znakiem miasta, przy jednoczesnym wzmacnianiu skuteczności komunikacyjnej i promocyjnej Krakowa za pomocą także nawiązującego do tradycji, a przy tym nowoczesnego logo.