Pod koniec roku rozpoczną się prace przy budowie nowej linii tramwajowej na Górkę Narodową. Przygotowywane są także kolejne odcinki: z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej, z Krowodrzy Górki na Azory oraz przez ulice Meissnera i Dobrego Pasterza do Mistrzejowic.
Przygotowania do budowy linii na Górkę Narodową są już na ostatniej prostej. W połowie maja projektanci mieli gotowy projekt i mogli złożyć dokumenty potrzebne do uzyskania najważniejszej decyzji – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rozpoczęcie prac jest planowane na czwarty kwartał tego roku. W ramach inwestycji powstanie torowisko o długości ok. 5,5 kilometra. Z pętli Krowodrza Górka poprowadzi na północ, przez dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ, by doprowadzić do nowej pętli niedaleko granicy miasta, w pobliżu al. 29 Listopada.
Przy trasie tramwajowej powstaną trzy parkingi Park & Ride: przy pętli na Górce Narodowej (300 miejsc) i dwa mniejsze, na około 100 samochodów (jeden na wysokości pętli Krowodrza Górka, drugi w rejonie ul. Szopkarzy przy ul. H. Pachońskiego).
– Budowa ma się zakończyć w czwartym kwartale 2020 roku. Projekt jest tak przystosowany, aby można było realizować 520 kursów na dobę. To będzie zupełnie nowa jakość z punktu widzenia mieszkańców północnych osiedli Krakowa, ale też i konkretna zachęta dla mieszkańców sąsiednich gmin, by pozostawili swoje samochody na parkingach i kontynuowali podróż komunikacją miejską – mówi Iwona Król, zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Nowa linia będzie równocześnie także powstawać na południu miasta. Jest przewidziana w ramach rozpoczętej już budowy Trasy Łagiewnickiej i połączy pętlę na Kurdwanowie z linią do Borku Fałęckiego. Część trasy tramwaj pokona w tunelu, który będzie przebiegał pomiędzy sanktuariami Miłosierdzia Bożego i Jana Pawła II. Przy wybudowanym niedawno moście nad Wilgą, łączącym obydwa miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek. Łącznie linia tramwajowa ma mieć 2,3 km długości i znacząco ułatwi podróżowanie pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim i Ruczajem.
Miasto ma też kolejne plany związane z rozbudową sieci tramwajowej. Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje budowę linii na Azory. Podobnie jak trasa do Górki Narodowej, ma się ona rozpoczynać na pętli Krowodrza Górka. Tramwaj pojedzie wzdłuż ulicy Opolskiej i dojedzie w miejsce obecnej pętli autobusowej. ZIM chce przy tej okazji przygotować również dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej dla dalszej części inwestycji, a więc dla przedłużenia nowej linii na północ, wzdłuż ul. Jasnogórskiej w rejon ul. Chełmońskiego.
– Chcemy wyłonić wykonawcę jeszcze w tym roku. Tak, by decyzję ZRID uzyskać w drugiej połowie 2019 roku i zaraz potem rozpocząć prace budowlane – zapowiada Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.
ZIKiT natomiast pracuje nad pierwszą w Krakowie inwestycją tramwajową realizowaną w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Komercyjny partner wyłoży środki na budowę, miasto zaś wypłacałoby mu przez okres prawie 24 lat ustaloną w umowie opłatę. Firma zajmowałaby się również utrzymaniem wybudowanego odcinka. Obecnie trwa etap składania wniosków przez firmy, które chciałyby wziąć udział w postępowaniu. Dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami potrwa około 15 miesięcy. Na zaprojektowanie linii tramwajowej potrzeba ok. 1,5 roku, a na jej budowę – kolejne dwa. Linia ma prowadzić od al. Jana Pawła II z przez ulice Meissnera, Młyńską, rondo Młyńskie, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca do pętli w Mistrzejowicach przy ul. ks. Jancarza.
– Te wszystkie inwestycje przyniosą znaczącą poprawę komfortu podróżowania komunikacją miejską po Krakowie. Powstaną nowe połączenia, które skrócą czas podróży. Z myślą o zwiększającej się sieci kupujemy też nowe tramwaje i rozbudowujemy infrastrukturę w zajezdniach – wylicza wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.