W środę, 18 lipca, oficjalnie rozpoczęto budowę Trasy Łagiewnickiej. Prace budowlane ruszyły na pętli tramwajowej w Kurdwanowie, za kilka dni wykonawca wejdzie na skrzyżowanie ulic Turowicza i Herberta. W inauguracji wzięli udział prezydent Jacek Majchrowski, przedstawiciele ministerstw, spółki odpowiedzialnej za inwestycję oraz wykonawca. Podczas wydarzenia prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA przekazał wykonawcy oficjalny dokument (decyzję ZRiD), zezwalający na rozpoczęcie prac. Został również przedstawiony projekt zmian w organizacji ruchu, które mają obowiązywać w ramach prowadzenia prac dla etapu I, II oraz III.
– Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest kolejna ważna dla miasta linia tramwajowa (połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską). Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa, z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie Alej Trzech Wieszczów umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin i poprawę jakości powietrza – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
Budowa Trasy Łagiewnickiej to realizacja: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej, 5 tuneli o łącznej długości 2,1 km. To także nowe węzły drogowe, mosty, kładki, chodniki, drogi dla rowerów. Prace przy tej inwestycji rozpoczęły się w lutym tego roku od trwających do dziś robót przygotowawczych. Nie wpływały one na ruch pojazdów, ponieważ prowadzone były między sanktuariami św. Jana Pawła II oraz Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. W tym miejscu przygotowywany jest teren pod jeden z planowanych tuneli, w którym po zakończeniu inwestycji będzie przebiegało torowisko. W ciągu ostatniego miesiąca natomiast wprowadzone zostały zmiany na pętli w Kurdwanowie.
Zanim ruszą prace związane z rozbudową pętli w Kurdwanowie oraz budową tunelu pod ul. Turowicza (wraz z przebudową skrzyżowania ulic Turowicza, Herberta), wykonawca będzie w ramach etapu I, od 19 lipca do sierpnia tego roku dostosowywał organizację ruchu, tak, aby możliwy był ruch pojazdów oraz prace budowlane.
Więcej informacji tutaj.
W ramach etapu II, trwającego od sierpnia 2018 r. do maja 2019 r. wykonawca przewiduje: prowadzenie ruchu dwukierunkowego wyłącznie dla relacji północ-południe po jednym pasie w każdą stronę (ruch po ul. Turowicza) oraz całkowite zamknięcie wlotu wschodniego i zachodniego skrzyżowania.
Natomiast dla etapu III, trwającego od czerwca 2019 r. do grudnia 2019 r.: prowadzenie ruchu dwukierunkowego wyłącznie dla relacji północ-południe, po jednym pasie w każdą stronę (ruch po ul. Herberta) oraz całkowite zamknięcie wlotu wschodniego i zachodniego skrzyżowania.
W czasie prowadzonych prac dla etapu II i III wykonawca wyznaczył trasy objazdowe, z wykorzystaniem ulic: Beskidzkiej – Tarnobrzeskiej – Turowicza, ul. Herberta – Bujaka – Beskidzkiej, ul. Beskidzkiej – Sławka.
– Realizacja całości przedsięwzięcia otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa z komplementarnymi trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. W ramach tej inwestycji wybudowana zostanie nowa linia tramwajowa na odcinku od obecnej pętli Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej – zaznacza Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.
W kwietniu 2016 r. Ministerstwo Skarbu Państwa utworzyło Polski Fundusz Rozwoju (PFR), którego zadaniem jest oferowanie instrumentów służących rozwojowy przedsiębiorstw, samorządów czy osób prywatnych. – To właśnie dzięki temu funduszowi Kraków może obecnie realizować część trzeciej obwodnicy miasta od strony zachodniej, czyli Trasę Łagiewnicką. Dodatkowo przedsięwzięcie uzyskało współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, w wysokości aż 97,56 mln zł – podkreślił Marcin Korusiewicz, wiceprezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.
Budowa Trasy Łagiewnickiej jest dla miasta i mieszkańców niezwykle ważna. Pozwoli ona na realizowanie przejazdów pomiędzy południowymi dzielnicami, z pominięciem wąskich ulic osiedlowych. Jednocześnie zaprojektowana jest w taki sposób, że wybudowane w trakcie prac na tej arterii tunele nie podzielą miasta na dwie części, a jedynie zintegrują ją z obecną infrastrukturą poprawiając ruch pojazdów.
– Inwestycja wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa, zmniejszy się ruch pojazdów w centrum Krakowa. Zwiększy się przepustowość ciągu drogowego, stanowiącego część trzeciej obwodnicy Krakowa. Przeniesienie ruchu ze ścisłego centrum to także czystsze powietrze dla mieszkańców – powiedział Krzysztof Migdał, członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka SA.