górne tło

86 nowoczesnych Mercedesów dla mieszkańców Krakowa

Kilka tygodni przed terminem dostaw mieszkańcy Krakowa otrzymali 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości 12 metrów. Z myślą o wygodzie mieszkańców oraz w trosce o środowisko udało się przyspieszyć realizację dwóch kontraktów podpisanych w lutym i marcu 2018 roku z firmą EvoBus Polska sp. z o.o. To pierwsza po niemal dekadzie przerwy dostawa autobusów marki Mercedes-Benz do stolicy Małopolski.

Dzięki temu na ulice miasta wyjechało 56 autobusów z silnikami spełniającymi najwyższe europejskie normy Euro 6, których zakup został dofinansowany w ramach projektu unijnego oraz 30 autobusów zamówionych w formie leasingu finansowego. Warto podkreślić, że w każdym z tych 30 pojazdów po raz pierwszy w Polsce zastosowano nowatorskie rozwiązanie hybrydowe dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego specjalnie dedykowanym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.

- Działania Krakowa na rzecz czystego powietrza to nie tylko wymiana pieców, ale także i zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Już w połowie października Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce ze 100 proc. ekologicznego taboru autobusowego. W ciągu ostatnich trzech lat wydaliśmy na tabor miejski blisko miliard złotych. Ale to nie koniec zakupów miasta. Już w przyszłym roku skupimy się na zakupie nowoczesnych tramwajów – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Wszystkie autobusy spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm spalin Euro 6, przy najniższej z możliwych emisji szkodliwych substancji. Układ napędowy został specjalnie dobrany dla Krakowa uwzględniając topografię miasta i zapewniając możliwie najniższe zużycie paliwa m.in. poprzez zastosowanie możliwości rekuperacji energii hamowania i jej ponownego wykorzystania.

Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa. Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.

Środki na zakup 56 autobusów z silnikiem Euro 6 pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Krakowski przewoźnik otrzyma na to zadanie dofinansowanie w wysokości 49,3 mln zł. Zakup tych autobusów jest kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017. Łączna wartość środków UE pozyskanych na zakup autobusów w obu projektach wynosi 190,22 mln zł.

Zobacz film 360° z przygotowań do prezentacji autobusów:


Z kolei dostawa 30 autobusów z innowacyjnym hybrydowym rozwiązaniem została zrealizowana w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska sp. z o.o. i PeKaO Leasing sp. z o.o. Wartość kontraktu to 41.353.431,60 zł netto.

Tylko w tym roku MPK SA w Krakowie zaplanowało dostawę 160 nowych ekologicznych autobusów. W lipcu 2018 roku na ulice miasta wyjechało już 38 autobusów przegubowych. W najbliższych tygodniach do Krakowa przyjadą jeszcze m.in. autobusy hybrydowe firmy Volvo (12 sztuk) oraz autobusy do obsługi tele-busa (3 sztuki). Dzięki temu jeszcze w tym roku z ulic Krakowa zostaną wycofane wszystkie autobusy z silnikami nie spełniającymi co najmniej  normy emisji spalin Euro 5.

Zobacz film 360° z pierwszego przejazdu autobusem o numerze bocznym PO206:


Parametry nowych autobusów: