Zrealizowane przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie zadanie pn. „Muzeum Podgórza - oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa - adaptacja nieruchomości przy ul. Powstańców Wielkopolskich 1” zostało pozytywnie zweryfikowane przez kontrolerów z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Sprawdzany był zakres merytoryczny i finansowy tego unijnego projektu.
Podczas wakacji kontrolerzy z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego sprawdzali zgodność działań instytucji odpowiedzialnej z zapisami umowy o dofinansowanie. Weryfikowany był stopień zaawansowania postępu rzeczowo-finansowego projektu w stosunku do zatwierdzonych wniosków o płatność. Szukano potwierdzenia, że współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone, a także, czy wydatki zadeklarowane przez Beneficjenta w związku z realizowanym projektem są zgodne z wymaganiami programu operacyjnego oraz zasadami unijnymi i krajowymi.
Skrupulatnie sprawdzano także kwestie finansowe – w tym rachunki bankowe wykorzystywane podczas realizacji projektu, dokumentację księgową, czy ewidencję środków trwałych. Przedmiotem kontroli była także promocja tego zadania.
W informacji pokontrolnej, która niedawno wpłynęła do Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie można przeczytać m.in. że „w zakresie skontrolowanych dokumentów w obszarze merytorycznym i finansowym potwierdza się prawidłową realizację projektu”.
Przypomnijmy: Muzeum Podgórza – oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa zostało otwarte pod koniec kwietnia br. Jednak aby nowa placówka poświęcona dziejom prawobrzeżnej dzielnicy Krakowa mogła zacząć działać, musiała zostać przeprowadzona kompleksowa rewitalizacja zabytkowego Zajazdu Pod Św. Benedyktem. Za zadanie odpowiedzialny był Wydział Inwestycji UMK, a następnie Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Prace budowlane trwały od połowy 2015 roku i podzielone były na dwa etapy. Pierwszy polegał na modernizacji budynku głównego oraz adaptacji pomieszczeń na cele wystawiennicze. Przebudowana została klatka schodowa pomiędzy piętrem a poddaszem, dobudowano szyb windowy do budynku głównego. Wykonano nową aranżację dziedzińca wewnętrznego, odremontowano mur otaczający posesję, a także przeprowadzono konserwację bramy wjazdowej od strony ul. Powstańców Wielkopolskich wraz z fragmentem muru oraz tzw. mur wschodni na tyłach budynku.
W drugim etapie, wykonano przebudowę oficyn bocznej po stronie północnej, a także wybudowano łącznik z budynkiem głównym. W części tej znajdują się: hol wejściowy, z kasą i szatnią, sala konferencyjna z miejscem na zaplecza kawiarniane łącznie na 70 osób oraz na poddaszu pomieszczenia biurowe.
Zakres objęty I etapem realizacji tj. budynek główny realizowany był przy udziale środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W ramach projektu objętego tym dofinansowaniem wykonane zostały elementy wystawy stałej otwarcie wystawy stałej.
Nakłady inwestycyjne na całą inwestycję wyniosły: 11 098 113,69 zł netto, w tym dotacja ze środków UE: 3 965 074,80 zł. Autorem projektu jest autorska pracownia projektowa Jerzego Wowczaka, a wykonawcą konsorcjum firm w składzie: AGA-Bauservice Sp. z o.o. (Lider konsorcjum), Zygmunt Murdza Zakład Remontowo Budowlany „MURDZA” (partner konsorcjum), MURKRAK Sp. z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (partner konsorcjum).