górne tło

Tramwaj na Górkę Narodową - trwają badania archeologiczne

Trwają badania archeologiczne na obszarze, po którym przebiegać będzie nowy odcinek linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową. Pomiary, które realizowane są przez wykonawcę, mogą mieć wpływ na czas i zakres prac. Jak się bowiem okazuje, jest to teren bogaty archeologicznie – informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Na podstawie badań powierzchniowych wykonanych w latach 80. i 90. na obszarze, po którym przebiegać będzie nowa linia tramwajowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, wyznaczone zostały miejsca, w których można spodziewać się śladów materialnej działalności ludzkiej w przeszłości. Takich punktów jest pięć (przy ulicach: Białoprądnickiej, Pachońskiego, Kuźnicy Kołłątajowskiej, Słomczyńskiego oraz w Witkowicach). Obecnie wykonawca w tych miejscach prowadzi badania archeologiczne. Celem tych badań jest zabezpieczenie dziedzictwa kulturowego.

– Archeolodzy będą prowadzić prace w pięciu kolizyjnych miejscach. Aby je przeprowadzić, w tych punktach ściągana będzie warstwa gruntu ornego do gruntu rodzimego - mówi kierownik robót Grzegorz Dalewski.

– Na chwilę obecną w Witkowicach przebadanych zostało około 10 procent stanowiska w kolizji z inwestycją, czyli osiem arów powierzchni. Mamy jeden obiekt archeologiczny, który będziemy badać. Generalnie obszar wyżyn lessowych na północ od Krakowa jest bogaty w osadnictwo prehistoryczne – komentuje archeolog Radosław Czerniak z Archeologicznej Pracowni In Situ.

W maju zakończyły się prace związane z opracowaniem projektu budowlanego dla tej inwestycji i wykonawca złożył wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Obecnie trwa pozyskiwanie odstępstw – z resortu infrastruktury od warunków drogowych dla dróg publicznych oraz z architektury dla wiaduktu kolejowego PKP, które pozwolą na ponowną ocenę środowiskową inwestycji i uzyskanie tej decyzji.

– Inwestycja już się rozpoczęła. Właśnie ruszyły prace archeologiczne. Badania te mogą mieć wpływ na czas i zakres realizacji przedsięwzięcia, bo to teren zaskakująco bogaty archeologicznie – powiedział Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Cała inwestycja będzie realizowana przez około 22 miesiące. Połączy ona północną część Krakowa z centrum. W jej ramach zostanie wybudowane torowisko o długości około 5,5 km. Projekt zakłada oprócz budowy linii tramwajowej także rozbudowy ulic: Pachońskiego, Siewnej, Bociana. Dodatkowo w ramach robót wybudowany zostanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa – od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.