Ustawa ta wskazuje społeczności lokalne innych krajów jako jedyny docelowy podmiot podejmowanej przez Gminę Miejską Kraków współpracy międzynarodowej (rozdz. 2 art. 7.1, pkt.20) oraz stanowi, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał o współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (rozdz. 2 art. 18.2, pkt.12a).
Według tej ustawy jednostki samorządu terytorialnego mogą przystępować do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, działając zgodnie z polskim prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego międzynarodowymi zobowiązaniami (art. 2.1). Przez wspomniane zrzeszenia rozumie się organizacje, związki i stowarzyszenia powoływane przez społeczności lokalne co najmniej dwóch państw zgodnie z ich prawem wewnętrznym (art. 1.2).
Ratyfikacja Traktatu Akcesyjnego oznacza zmianę kierunków polityki zagranicznej Polski i w konsekwencji kierunków współpracy międzynarodowej Gminy Miejskiej Kraków.
Uchwała ta oznacza, że „Polityka Zagraniczna Samorządu Miasta Krakowa" określona w Uchwale Rady Miasta Krakowa nr LXX/466/93 z dnia 8 stycznia 1993 r. ma zostać zastąpiona programem sektorowym dotyczącym współpracy międzynarodowej.
Uchwałą tą przyjęte zostały zasady współpracy Gminy Miejskiej Kraków ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania Gminy Miejskiej Kraków do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.
Dokument ten uzupełnia Uchwałę nr CXIII/1126/06 Rady Miasta Krakowa z dnia 21 czerwca 2006 r. przyjmując szczegółowy "Program Współpracy Międzynarodowej Gminy Miejskiej Kraków na lata 2009-2011", będący realizacją Strategii Rozwiju Krakowa z dnia 13 kwietnia 2005 r. Wspomniany program określa priorytety, ogólne i szczegółowe cele, a także zadania współpracy międzynarodowej Gminy Miejskiej Kraków na najbliższe lata.
W Strategii Rozwoju Krakowa "Tu chcę żyć. Kraków 2030." współpraca międzynarodowa jest ujęta jako narzędzie do realizacji innych celów strategicznych i operacyjnych. Uwzględnia ona jedynie ogólne zasady i kierunki współpracy międzynarodowej Krakowa.