W środę, 12 grudnia, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA, w obecności prezydenta Jacka Majchrowskiego, podpisało z firmą Stadler Polska Sp. z o.o. umowę na dostawę 15 nowych, niskopodłogowych tramwajów. To oznacza, że do końca 2020 r. mieszkańcy Krakowa zyskają łącznie aż 50 nowoczesnych wagonów. Przypomnijmy, że na początku 2018 roku MPK SA zawarło kontrakt na dostawę 35 tramwajów, a podpisana wtedy z producentem umowa ramowa dawała możliwość zamówienia kolejnych 15 takich samych pojazdów. Krakowski przewoźnik z tej możliwości skorzystał.
- Zależy nam, aby w ciągu kilku najbliższych lat po krakowskich torowiskach kursowały wyłącznie tramwaje z niską podłogą. Na ten cel planujemy wydać nawet 1 miliard złotych. Podpisana umowa na dostawę 15 tramwajów jest pierwszym krokiem do realizacji tego celu – powiedział po podpisaniu umowy prezydent Jacek Majchrowski.
Nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra. Zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, a z myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych. Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą zdecydowanie minimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii wytwarzanej m.in. przy hamowaniu. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Zakup nowych tramwajów zostanie sfinansowany ze środków pozyskanych z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który m.in. na ten cel udzielił krakowskiego przewoźnikowi kredytu na łączną sumę 376 mln zł. MPK SA liczy na to, że uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na realizację tego kontraktu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jak tylko pojawi się taka możliwość.
- Bardzo nam zależało na podpisaniu umowy na dostawę 15 tramwajów jeszcze w tym roku. Tym bardziej, że wynegocjowaliśmy z producentem taką samą cenę za wagon, jak w przypadku zamówionych przez nas w styczniu 2018 roku 35 tramwajów. Pomimo że od tego czasu minęło prawie 11 miesięcy uzyskaliśmy dokładnie te same warunki finansowe, a więc za jeden tramwaj zapłacimy 7 270 127 zł netto – zapewnił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Przypomnijmy, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia kolejnych nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września i dotyczy zamówienia niskopodłogowych tramwajów o długości od 30 do 35 metrów, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Te wagony także będą przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej. Po zakończeniu dialogu technicznego MPK SA już w przyszłym roku planuje ogłosić przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20.
Jeżeli uda się w pełni zrealizować te plany to krakowianie w przeciągu kilku najbliższych lat otrzymają 110 nowych tramwajów.