– Język jest nie tylko po to, żeby coś załatwić. On jest sposobem istnienia człowieka – powiedział kiedyś znany językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Takie przesłanie płynie też z krakowskiego VI Liceum Ogólnokształcącego, które we wtorek, 19 lutego zorganizowało obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Jedna z najstarszych krakowskich szkół średnich co roku organizuje spotkania i debaty przypominające nam o tym, że język pełni nie tylko funkcję użytkową, ale jest też „siedzibą” kultury i wzbogaca świat przeżyć człowieka.
Społeczność VI Liceum Ogólnokształcącego już po raz piąty włączyła się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Krakowscy licealiści podjęli refleksję nad znaczeniem języka ojczystego dla rozwoju i przetrwania kultury, nad sposobem, w jaki kształtuje on wyobraźnię i wrażliwość człowieka.
– Język polski jest językiem bogatym, m.in. niesłychanie bogatym leksykalnie, wypowiadali się w nim wielcy twórcy literatury. Jeżeli nie będziemy pielęgnować naszego języka, to zaczną się pojawiać bardzo dotkliwe deficyty – mówi prof. dr hab. Bogusław Dopart z Katedry Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu na Wydziale Polonistyki UJ.
Tegoroczne wydarzenie zainaugurował wykład prof. dr hab. Renaty Przybylskiej, dziekan Wydziału Polonistyki UJ. Potem odbyły się lekcje czytania, podczas których młodzież interpretowała wybrane teksty kultury pod przewodnictwem mistrzów – znakomitych literaturoznawców z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademii Ignatianum: dr hab. Małgorzaty Sokalskiej, dr Marty Rusek, dr Natalii Michny, dr. Józefa Ruszara oraz dr. Tomasza Majkowskiego.
Celem przedsięwzięcia jest ukazanie młodym ludziom naukowego spojrzenia na literaturę i język polski jako czynniki wzbogacające świat przeżyć człowieka, kształtujące jego ideały, wrażliwość etyczną, wyobraźnię, odczucia i przemyślenia.
Doniosłe wydarzenie jest od czterech lat tradycyjnym świętem VI Liceum Ogólnokształcącego, obchodzonym we współpracy z wybitnymi naukowcami i ludźmi kultury. Poprzednie obchody, w których udział wzięli językoznawcy oraz literaturoznawcy, cieszyły się uznaniem nauczycieli i młodzieży. Gromadziły nie tylko uczniów VI, V i IV Liceum, ale także krakowskich gimnazjalistów. Młodzież poznawała bogactwo języka pisanego i mówionego oraz zastanawiała się nad rolą i miejscem języka i literatury polskiej w życiu współczesnego Polaka.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego i został ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według UNESCO niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2–3 pokoleń.