Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić przez internet. Jest tak m.in. z odpisami aktu stanu cywilnego. Już nie trzeba iść po nie do Urzędu Stanu Cywilnego – wniosek można złożyć elektronicznie.
W tej chwili 9 z 29 spraw leżących w kompetencjach USC w Krakowie da się załatwić w trybie elektronicznym. Wśród nich jest wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego – w ubiegłym roku na 66 511 takich spraw ogółem, 3 666 zostało załatwionych właśnie w ten sposób.
Aby móc tą drogą złożyć wniosek niezbędny jest profil zaufany. Jest to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. Pozwala on potwierdzić naszą tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć.
Odpis aktu stanu cywilnego może otrzymać osoba, której akt dotyczy, oraz: jej małżonek, inna osoba z bardzo bliskiej rodziny - na przykład rodzic, dziadek, babcia, dziecko, wnuk, prawnuk, rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun prawny, ale również osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty - na przykład zobowiązanie sądu), sąd, prokurator, organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny, instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.
Mamy trzy rodzaje odpisów:
Pamiętaj, że odpis skrócony aktu stanu cywilnego pokazuje aktualną treść aktu. Uwzględnia on zmiany, jakich dokonano w akcie.
Odpis zupełny aktu stanu cywilnego zawiera więcej informacji niż odpis skrócony — stanowi dokładne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego z chwili jego sporządzenia wraz z treścią późniejszych wpisów (zmian).
Wielojęzyczny odpis skrócony aktu stanu cywilnego może być ci potrzebny, gdy będziesz załatwiać sprawy za granicą. Nie wymaga on tłumaczenia.
Uwaga - wielojęzyczne odpisy skrócone mają wyłącznie postać papierową!
Odpis aktu stanu cywilnego skrócony i zupełny można otrzymać w formie papierowej lub elektronicznej — dokument elektroniczny podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który potwierdza jego autentyczność. Jeśli wniosek o odpis wpływa drogą elektroniczną – odpis jest wysyłany na skrzynkę na platformie ePUAP (jeśli masz tam konto).
Pamiętaj, że odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie dokumentu elektronicznego uzyskany za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
We wniosku można skorzystać z płatności online. Opłata za odpis aktu zostanie wtedy powiększona o koszt przelewu. Warto sprawdzić, czy urząd przyjmuje płatności online. Listę gmin, które korzystają z płatności online, można znaleźć tutaj.
Akty sporządzane są w ogólnopolskim rejestrze stanu cywilnego od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Dlatego też może to zająć więcej czasu.