W tym roku nietypowo, bo już w środę, 19 czerwca, zakończyły się zajęcia lekcyjne w szkołach. W Krakowie wakacje powitało około 90 tys. uczniów ze szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz ostatnich już klas gimnazjum. – Gratuluję uczniom osiągnięć i ciekawości świata, nauczycielom dziękuję za coraz ciekawsze pomysły na przekazywanie wiedzy, a rodzicom składam podziękowania za aktywne uczestnictwo w działaniach szkół – napisała z tej okazji zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki Anna Korfel-Jasińska.
Jak każdy rok szkolny, tak i ten mijający był dla uczniów i nauczycieli czasem nowych wyzwań i doświadczeń. Tym bardziej, że w decydującą fazę weszła reforma ustroju szkolnego. Szkoły podstawowe opuścił w tym roku pierwszy rocznik ósmoklasistów – w Krakowie liczący około 7100 uczniów. W kwietniu uczniowie ci napisali swój pierwszy w życiu egzamin – i pierwszy w ogóle egzamin ósmoklasisty. Ostatecznie, po 20 latach funkcjonowania, zniknęły gimnazja i po raz ostatni przeprowadzono egzamin gimnazjalny – w Krakowie napisało go około 6250 uczniów. Pierwsi absolwenci ośmioklasowej szkoły podstawowej i ostatni absolwenci gimnazjum spotkali się w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych: liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia.
Likwidacja gimnazjów i wydłużenie cyklu nauczania w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat także przed samorządem postawiło wyzwania. Aby tegorocznym ósmoklasistom, a wcześniej – siódmoklasistom, zapewnić odpowiednie warunki nauki, miasto przeprowadziło inwestycje polegające na utworzeniu lub doposażeniu pracowni przedmiotowych (do fizyki, chemii, biologii czy geografii) oraz adaptacji pomieszczeń do potrzeb mniejszych dzieci. Kraków z własnego budżetu wydał na ten cel około 4,3 mln zł. Przed samorządem kolejne etapy reformy: przekształcenie samorządowych liceów z trzyletnich w czteroletnie i samorządowych techników z czteroletnich w pięcioletnie, założenie szkół branżowych II stopnia oraz określenie zawodów, w których odbywać się będzie kształcenie w poszczególnych szkołach.
Ale rok szkolny 2018/2019 był też czasem ważnych inwestycji w oświacie – zarówno w bazę dydaktyczną, jak i sportową. Otwarto nowe hale (m.in. przy SP nr 25 na Dębnikach, przy SP nr 134 w Swoszowicach), oddano do użytku zmodernizowane boiska (m.in. przy ZSO nr 12, ZSO nr 9 i Szkole Podstawowej nr 117), nowoczesną krytą pływalnię przy SP z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Dębnikach (kilka innych basenów jest w budowie), a także zmodernizowaną część Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6, gdzie powstała pełnowymiarowa przestrzeń terapeutyczna do pracy z dziećmi i młodzieżą z wadami słuchu oraz z zaburzeniami w rozwoju mowy.
W mijającym roku krakowskie szkoły i placówki kontynuowały ważne inicjatywy i projekty podnoszące jakość kształcenia – takie jak np. projekt „Nie jesteś sam” (wspierający nauczycieli w pracy z uczniem z problemami emocjonalnymi i zaburzeniami psychicznymi), Krakowska Szkoła Doradztwa Zawodowego, „Eko-lekcje”, Krakowski Tydzień Zawodowców czy Akademia Młodego Krakowianina. Pojawiły się też nowe inicjatywy, takie jak choćby Krakowski Tydzień Dobrego Słowa (4–8 lutego), podczas którego nauczyciele i uczniowie realizowali różnego rodzaju projekty promujące pozytywną komunikację. Rozmawiali też o tym, czym jest mowa nienawiści i jak wspólnie możemy się jej przeciwstawić. Szkoły, przedszkola i placówki dzieliły się dobrymi praktykami, wymieniały doświadczeniami. Inicjatywa ma być kontynuowana w przyszłym roku szkolnym w rozszerzonej formule.
Teraz przed uczniami dwa miesiące wakacji. Dla tych, którzy spędzą letnie miesiące lub ich część w Krakowie, miejskie instytucje – szkoły, domy i kluby kultury, muzea i galerie, a także ośrodki i kluby sportowe – przygotowały bogaty program zajęć. Najmłodsi krakowianie będą mogli nie tylko odpocząć i bezpiecznie bawić się z rówieśnikami, ale też szlifować talenty i zdobywać nowe umiejętności. O tym, że lato w mieście może być czasem pełnym przygód, można przekonać się, śledząc na bieżąco uzupełnianą zakładkę „Lato w mieście”.