Przedstawicielki ICE Kraków Congress Centre 28 maja reprezentowały Kraków oraz całą Polskę podczas konferencji online „AIPC Community Outreach Webinar on COVID-19”. Każdy z uczestników dyskusji opisał sytuację epidemiczną w swoim kraju i jej wpływ na obiekt eventowy oraz zaprezentował działania podjęte lokalnie na rzecz złagodzenia tego kryzysu.
W debacie udział wzięło 16 osób z 8 krajów – obok Polski były to Szwajcaria, Wielka Brytania, Włochy, Turcja, Szkocja, ZEA oraz RPA. Dyskusję moderowała Julianne Jammers, Dyrektor Zarządzająca SwissTech Convention Center. Polskę reprezentowały Bożena Wojnar i Anna Fryc.
AIPC jest organizacją łączącą obiekty kongresowe na całym świecie. Jej misją jest wypracowywanie najlepszych praktyk w zarządzaniu centrami kongresowymi. Centrum Kongresowe ICE Kraków przystąpiło do organizacji w 2011 roku jako „provisional member”, a jego pełne członkostwo zostało potwierdzone po otwarciu obiektu. Obecność krakowskiego venue w takim towarzystwie potwierdza jego rolę w światowym przemyśle spotkań. Także dzięki temu podczas majowej konferencji Centrum Kongresowe ICE Kraków mogło podzielić się swoim know-how oraz przedstawić, jak polska branża radzi sobie z pandemią.
Nasze reprezentantki poinformowały uczestników, że 6 czerwca polski rząd ogłosił decyzję o ponownej możliwości organizacji wydarzeń kulturalnych z zastrzeżeniem wykorzystania maksimum 50% pojemności; szczegółowe zasady obowiązujące na terenie obiektów eventowych nie zostały jednak jeszcze ustalone. Kraków stara się m.in. o wydarzenia hybrydowe: dzięki powstałemu w ostatnim miesiącu wirtualnemu studiu nagraniowemu Concept Music Art CMA możliwe jest przeniesienie wydarzeń ze świata realnego do Internetu. Taką opcję w ofercie przygotowano ze względu na liczbę odwołanych lub przełożonych wydarzeń – organizatorzy przełożyli na późniejszy termin aż 80% zaplanowanych w ICE Kraków eventów. W przypadku wydarzeń zapowiadanych na jesień 2020 roku organizatorzy są gotowi do działania, czekając jednocześnie na decyzję polskiego rządu.
Ważnym punktem strategii ICE Kraków jest aktywizowanie branży i całej społeczności przemysłu spotkań. Dzięki projektowi Kraków Network, który w tym roku obchodzi 5-lecie działalności, bierze ona udział w cyklicznych spotkaniach w centrum kongresowym, a w ostatnich miesiącach także online poprzez portal społecznościowy Facebook i połączenia z zainteresowanymi uczestnikami podczas konferencji internetowej Kraków Network Together. Tematem poruszanym w dwóch edycjach online było bezpieczeństwo eventów po pandemii. W ich efekcie z grona uczestników wyłoniona została grupa pracująca nad stworzeniem dokumentu z przykładowymi rozwiązaniami i dobrymi praktykami organizacji wydarzeń w obecnych warunkach. Dokument dostępny jest na stronie: krakownetwork.pl.
Pozostałe kraje biorące udział w dyskusji również przedstawiły swoje rozwiązania i know-how. Szwajcarski rząd ogłosił pod koniec maja, że wydarzenia grupujące do 300 osób będą ponownie dozwolone od 6 czerwca, natomiast Wielka Brytania dąży do otwarcia przemysłu spotkań we wrześniu. W tej chwili nadal obowiązuje „lockdown” oraz 14-dniowa kwarantanna dla osób przybywających na Wyspy, co ma oczywisty wpływ na branżę eventową. We Włoszech sytuacja poprawia się, a chociaż małe firmy (m.in. restauracje) zostały już otwarte po 2 miesiącach izolacji, to obiekty konferencyjne, kina i teatry pozostają wciąż zamknięte.
Pomieszczenia Dubai World Trade Centre w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zostały obecnie przekształcone w szpital polowy o pojemności 3000 łóżek (w końcu maja przebywało w nim 450 pacjentów). Loty międzynarodowe już wystartowały, obecnie dostępnych jest 9 kursów z ograniczoną liczbą destynacji. Z kolei w RPA wprowadzono zarządzenie, że wszystkie wydarzenia w 2020 roku zostały odwołane – granica jest zamknięta i nie ma lotów międzynarodowych do co najmniej do grudnia, a być może nawet do stycznia 2021 roku.
Ważnym punktem konferencji online „AIPC Community Outreach Webinar on COVID-19” były wspólne wnioski, które określały konieczność współpracy zaangażowanych podmiotów w celu usprawnienia komunikatów i działań. Obiekty eventowe powinny planować kolejne kroki wyjścia z kryzysu i nie traktować obecnej sytuacji jako izolacji, ale być częścią ekosystemu. Podejście oparte na przestrzeganiu założonych wartości pozwala na realizację całościowej wizji przez przedstawicieli miejsc destynacji wydarzeń oraz władz lokalnych.